Traficom: Suomeen on yhä turvallista lentää – valtiojohto keskusteli Venäjän gps-häirinnästä

Kahden vuoden GPS-tiedot Euroopassa todistavat, että häiriöitä riittää. 1:40
Katso myös: Kuka häiritsee Euroopan GPS:ää? Animaatio osoittaa kuinka Eurooppaa on häiritty 2 vuotta.

Valtionjohto on keskustellut tänään perjantaina Venäjältä tulevasta gps-häirinnästä. Traficomin mukaan häiriöihin on varauduttu ilmailussa ja Suomeen ja Suomessa on turvallista lentää.

Valtioneuvoston tiedotteen mukaan Suomi jatkaa gps-häirinnästä läheistä yhteydenpitoa Nato-liittolaisten ja EU-kumppanien kanssa.

Finnair kertoi maanantaina, että se keskeyttää Helsingin ja Viron Tarton väliset lennot kuukauden ajaksi. 

Finnairin mukaan alueella esiintyvä gps-häirintä voi estää lentokoneen lähestymisen ja laskeutumisen Tarton lentokentälle.

Viime viikolla kaksi Finnairin lentoa joutui kääntymään takaisin Helsinki-Vantaalle, koska gps-häirintä esti lähestymisen Tarttoon.

Lentojen keskeytyksen aikana Tarton lentoasemalle on tarkoitus rakentaa lähestymismenetelmät, jotka mahdollistavat lentojen turvallisen operoinnin ilman gps-signaalia.

– Otamme GPS-häiriöt vakavasti ja seuraamme niitä tarkasti. Teemme tiivistä yhteistyötä muun valtionhallinnon kanssa turvallisuuden takaamiseksi, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo tiedotteessa.

Traficom: Gps-häiriöihin varauduttu ilmailussa

Gps-häiriöt eivät ole ilmailulle uusi ilmiö, muistuttaa Traficom.

Tyypillisesti häiriöitä havaitaan konfliktialueiden läheisyydessä.

– Häiriöillä ei ole ollut vaikutuksia lentojen turvalliseen suorittamiseen, sillä varsinkin nykyaikaisissa liikennelentokoneissa on useita vaihtoehtoisia navigointijärjestelmiä. Lisäksi lennonjohto antaa tarvittaessa navigointiapua, Traficom toteaa tiedotteessaan.

Pääjohtaja Jarkko Saarimäki sanoo, että Suomeen ja Suomessa on edelleen turvallista lentää, vaikka häiriöilmoitusten määrä on kasvanut kuluvan vuoden aikana.

– GPS-häiriöt vaikuttavat enemmänkin liikenteen suunnitteluun ja sujuvuuteen sekä matkustajien aikatauluihin kuin turvallisuuteen, Saarimäki toteaa.

Suomen alueella havaituista häiriöistä raportoivat Traficomille tyypillisesti lennonvarmistusorganisaatiot ja suomalaiset lentoyhtiöt, jotka raportoivat virastolle myös ulkomailla havaitsemistaan häiriöistä.

Lento ei ole päässyt laskeutumaan

Huomattavimpana vaikutuksena yksittäisissä tapauksissa lento ei ole Traficomin mukaan päässyt laskeutumaan määräkentälle vaan on joutunut lentämään varakentälle.

Nämä tilanteet ovat johtuneet siitä, että suunnitellulla laskeutumiskentällä ei ole ollut sellaisia navigointilaitteita, että kone olisi voinut suorittaa lähestymisen gps-häiriötilanteessa.

– Tällöin laskeudutaan varakentälle, johon voidaan laskeutua ilman GPS-paikannusta. Kaikille lennoille on etukäteen määritelty varakenttä, Traficom selvittää.

Analyysiä GPS-häiriöiden syystä

  • Yleisesti radiohäiriöitä voivat aiheuttaa esimerkiksi vikaantuneet radio- tai sähkölaitteet.
  • Järjestelmän häiriöalttius riippuu radiojärjestelmästä.
  • Satelliittipaikannusjärjestelmien (GNSS, Global Navigation Satellite System) signaalit ovat vaimeita saapuessaan satelliitista maan pinnalle, jolloin GNSS-vastaanotto on herkkä erilaisille häiriöille.
  • Kansalaisten käyttämien palveluiden GNSS-vastaanotossa häiriöitä aiheuttavat helposti muun muassa ympäristön katveet.
  • Lisäksi ilmakehän ilmiöt voivat häiritä GNSS-vastaanottoa.
  • Häiriötilanne voidaan aiheuttaa myös tahallisesti, jolloin kyse on häirinnästä.
  • Ilmailussa satelliittinavigointijärjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä.
  • Konfliktialueilla tai näiden läheisyydessä häirintää käytetään tyypillisesti suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle.
  • Häiriöt voimistuivat, kun Ukrainan dronehyökkäykset Venäjän energiainfrastruktuuria kohtaan alkoivat tammikuussa 2024.
  • On mahdollista, että nykyisin ilmailussa havaittavat häiriöt ovat sivuvaikutusta Venäjän omasuojasta.
  • Käytännössä omasuojahäirinnällä pyritään estämään GNSS:n tai matkaviestintaajuuksien avulla ohjattavien dronejen navigointi ja ohjaus.
  • Häirintä ei ole pysynyt pelkästään Venäjän rajojen sisäpuolella vaan se on kantautunut myös Suomen alueelle.

Lähde: Traficom.

Lue myös:

    Uusimmat