Kauppojen henkilökuntaa uhkaillaan ja häiritään yhä enemmän – järjestöt vetoavat yrityslähestymiskiellon puolesta

Häirintä on nuorille asiakaspalvelijoille arkipäivää 9:31
Katso myös: Mitä nuoren tulisi häirintätilanteissa tehdä ja millainen vastuu on työnantajalla? Katso koko haastattelu tästä.

Useat järjestöt vetoavat sen puolesta, että Suomessa säädettäisiin yrityslähestymiskiellosta. 

Se antaisi työnantajalle mahdollisuuden hakea asiakkaalle kiellon tulla asiointitilaan, jos tämä käyttäytyy uhkaavasti ja vaarantaa työntekijöiden tai muiden asiakkaiden turvallisuuden.

Järjestöt huomauttavat, että esimerkiksi myymälävarkaudet kaupoissa ovat kasvussa, ja kiinni jääneistä jopa 80 prosentilla on ollut mukanaan jokin vahingoittamisen väline, kuten nyrkkirauta, puukko tai käsiase.

Epäasiallinen käytös on lisääntynyt

Myymälän henkilökuntaan kohdistuva epäasiallinen käytös, uhkailu ja häirintä ovat järjestöjen mukaan lisääntyneet jopa enemmän suhteessa varkauksiin.

– Yhteiskunnan on annettava selvä viesti, että epäasiallisella käyttäytymisellä toisen ihmisen työpaikalla voi olla vakavat seuraukset, , tiedotteessa todetaan.

– Häirintä, uhkailu ja väkivalta työpaikoilla ovat omiaan aiheuttamaan yhteiskunnassa myös laajempaa sisäistä turvattomuuden tunnetta.

Kaupan liiton kuluttajakyselyjen mukaan suomalaiset ovat aiempaa useammin törmänneet muiden asiakkaiden häiriköintiin asiakaspalvelutilanteissa. 

Vuoden 2022 kyselyssä muiden asiakkaiden häiritsevään ja epäasialliseen käytökseen oli törmännyt 44 prosenttia suomalaisista.

Vetoomuksessa ovat mukana muun muassa Kaupan liitto, Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Palvelualojen työnantajat (Palta) ja Palvelualojen ammattiliitto (PAM).

Lue myös:

    Uusimmat