Suklaata syödään ympäri vuoden – myös konvehteja. Makeisvalmistaja Pandan viime vuonna teettämän kyselyn mukaan suklaakonvehdit kuuluvat laajasti suomalaisten elämään, sillä yli 90 prosenttia kertoo syövänsä konvehteja.
Lähestyvä joulu kiihdyttää suklaakonvehtien myyntiä, mutta suklaa maistuu suomalaisille tutkimuksen mukaan ympäri vuoden. Jopa kolmasosa kyselyyn vastanneista kertoi herkuttelevansa konvehdeilla ympäri vuoden aina juhlapyhien yhteydessä.
Videolla annetaan ohjeet helpon suklaalevytalon valmistukseen. Artikkeli jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
– Elämme nyt konvehtimyynnin kuuminta sesonkia, mutta suklaakonvehdit maistuvat myös ympäri vuoden. Erityisesti Pandan Juhlapöydän Konvehteja on kestosuosikki, ja sitä myydään vuosittain yli 3 miljoonaa rasiaa, kertoo Pandan markkinointipäällikkö Vesa Vainio.
LUE MYÖS: Kaksi Fazerin ikisuosikkia ylitse muiden – näitä makeisia suomalaiset himoitsevat joulupöytään
Jäätelö- ja suklaakarnevaalin kyselyn mukaan suurin osa suomalaisista (70 prosenttia vastaajista) nauttii suklaata pääasiassa herkuttelutarkoituksessa. Vain prosentti vastaajista syö suklaata sydänsuruihin tai nälkään.
Suomalaisten suosikkikonvehti jo 51 vuotta
Panda on valmistanut Juhlapöydän-suklaakonvehteja Vaajakoskella Keski-Suomessa jo 51 vuotta.
Rasiasta löytyy edelleen alusta asti mukana olleet suosikkimaut Pehmeä Toffee, Minttu, Suklaatryffeli ja Zabaglione. Suklaatryffeli- ja Zabaglione-konvehdit ovat myös saman muotoisia kuin 51 vuotta sitten. Lisäksi rasiasta löytyy maut Ananas, Toffeecreme, Suklaacrisp, Hasselpähkinä ja Vadelmamarmeladi.
– Klassikkomauista pidetään edelleen, ja Pehmeä Toffee on suosituin konvehtimme, kuvailee Vainio.
Viime vuonna teetetyn kyselyn mukaan Panda Juhlapöydän Konvehteja -rasian suosituin konvehti suomalaisten mielestä on Pehmeä Toffee (19 %). Toiseksi suosituin on Suklaatryffeli (17 %), ja kolmanneksi eniten pidetään Suklaacrispistä (16 %).
Pandan YouGov Finlandilla teettämän kyselyn tiedot kerättiin web-kyselynä 29.9.–2.10.2017 välisenä aikana, ja kohderyhmään kuuluivat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Kyselyn ensimmäisessä kysymyksessä selvitettiin suklaakonvehtien syömistä, ja siihen vastasi 1 505 suomalaista.
Lähde: Orkla