Työpaikkaonnettomuuksien tutkintaryhmä tutki 11 vuosina 1994-2014 sattunutta kuorma-auton käsijarrun kytkemättä jättämisestä aiheutunutta työpaikkakuolemantapausta.
Tutkituissa tapaturmissa kuljettaja on puristunut joko renkaiden alle tai liikkeelle lähteneen massan ja kiinteän pystysuuntaisen esteen väliin.
Yhtä tapausta lukuun ottamatta kaikissa muissa tutkituissa tapauksissa on käsijarru jäänyt kytkemättä päälle tai se ei ole kytkeytynyt päälle. Kaikissa tutkituissa tapauksissa vaihde on ollut vapaalla, useissa tapauksissa myös moottori on ollut käynnissä ja kuljettaja on ollut ohjaamon ulkopuolella.
Kuljettaja on useissa tapauksissa yrittänyt nousta liikkumaan lähteneen ajoneuvon ohjaamoon. Kuljettajan lisäksi hallitsemattomassa liikkeellelähtötilanteessa vaaralle altistuvat muutkin alueella olevat henkilöt.
Miten vastaavat työtapaturmat olisi vältettävissä?
Tutkintaryhmä suosittaa tutkintaraportissa vastaavien tapaturmien välttämiseksi:
– Kuljettajan pitää huolehtia vetoauton sekä perävaunun paikalla pysyminen. Jos työrutiiniin tulee häiriö, on hyvä pysähtyä hetkeksi arvioimaan tilanne ja vasta sitten jatkaa työtä.
– Kuljettajan tulee käyttää kuorma-auton käsijarrua ja varmistua ennen ohjaamosta ulos lähtemistä, että jarru ja sen sulkuventtiili ovat kytkeytyneet toimintaan.
