Ultrapyöräilijä Samuli Mäkinen, 31, polki tällä viikolla Suomen halki Hangosta Nuorgamiin tahdilla, joka murskasi aiemman epävirallisen ennätyksen valtavalla marginaalilla.
1 440 kilometriä. Se on hyvä vuosittainen kilometrimäärä työmatkapyöräilijälle.
Se on myös pyörämatka Suomen eteläisimmistä kolkasta pohjoisimpaan eli Hangosta Nuorgamiin. Samuli Mäkinen polki tuon matkan 61 tunnissa ja 38 minuutissa.
– Aika hankala tiivistää. Mahtava reissu, torstain vastaisena yönä perille saapunut Mäkinen aloittaa MTV Urheilun haastattelussa.
– Mahtavaa, että se kulki noinkin vikkelästi. Olin ajatellut, että jos lähden ennätystä ajamaan, niin sen pitää mennä alle kolmen vuorokauden. Sehän meni ihan reilusti.
Edellinen epävirallinen ennätys 123,5 tuntia oli ultrakisoja kiertäneen Toni Lundin nimissä. Mäkinen oli kuullut ennen suoritustaan myös Markku Saarisen vedosta, noin 80 tunnin ajosta huoltoauton rinnalla, mutta tästä hänellä ei ollut tarkempia tietoja.
Mäkinen oli ajanut Suomen päästä päähän pari kertaa aikaisemminkin, mutta nämä olivat tulleet muiden reissujen yhteydessä.
– Tällainen haaste antaa reissulle hauskan viitekehyksen. Se tekee siitä vielä enemmän seikkailuntuntuista.
– Matka ei ollut hirveätä tunteiden vuoristorataa, sillä asiat sujuivat suunnitelmien mukaan, ja olen ennenkin tällaista tehnyt. Elämä on niin pelkistettyä tällaisella reissulla: kaikki tähtää vain siihen, että etenee. Kilpailutilanne on hektinen, mutta samalla rauhoittava, Mäkinen toteaa.
Noin 20 000 kilometriä vuodessa
Mäkinen on pyöräillyt noin 15 vuoden ajan. Pitkiä matkoja hän on taittanut vuodesta 2012 lähtien ja ultrakisat tulivat mukaan neljä vuotta sitten.
Tulevaisuudessa hän haluaisi ajaa ainakin Amerikan mantereella ja Australiassa. Maailman ympäri -kisakin on olemassa, mutta se ei työssäkäyvän Mäkisen aikatauluun sovi.
– Olen töissä Helsingin kaupungin liikennelaitoksella projekti-insinöörinä. Vastaan siellä pyöräilyn edistämiseen liittyvistä asioista, kuten kaupunkipyöristä.
Mäkinen arvioi, että hän ajaa noin 20 000 kilometriä vuodessa. Se tekee 55 kilometriä päivässä. Yksi ainoa kisa voi tuoda tilastoon muhkean lisäyksen.
– Esimerkiksi viime vuonna ajoin NorthCape-Tarifa-kisan, josta itsestään tulee 7 400 kilometriä.
– Kunto ja nopeus tulevat lyhyemmistä lenkeistä, mutta kropan pitää tottua myös pidempiin reissuihin. Tykkään ajaa fiiliksellä. En yleensä pidä edes mittaria mukana lenkeillä, vaan ajan tunteella, Mäkinen selvittää.
Mäkinen on muilla matkoillaan oppinut, että kehon eri tuntemuksia ei pidä säikähtää.
– Kaikenlaisia tuntemuksia voi fyysisesti tulla, mutta niistä ei pidä järkyttyä. Olen oppinut sen, että useinkaan tuntemukset eivät estä etenemistä. Kun väsyttää ja paikkoihin koskee, siinä ei tarvitse itseään niinkään psyykata eteenpäin vaan riittää, että suhtautuu tuntemuksiin pelästymättä.
Puolen tunnin unet
Mäkinen eteni tunteella myös matkallaan Hangosta Nuorgamiin.
– Ajattelin mennä siltä pohjalta, että nukun sitten, kun tulee väsy. Väsy tuli kerran tuolla matkalla.
Hän sulki silmänsä luontopolulla, lähellä tietä.
– Oli minulla herätys, mutta viereen tuli sattumoisin juuri silloin ihmisiä. Heräsin siihen. Nukuin puoli tuntia.
– Se riitti, Mäkinen naurahtaa.
Ultrapyöräilijä unilla. Kuva Samuli Mäkisestä marraskuulta 2018. Juttu jatkuu kuvan alla.
Sää oli Mäkiselle suotuisa.
– Joku yö meni niin, että en saanut juomatäydennystä vajaan 300 kilometrin matkalla, mutta nestettä riitti kuitenkin hyvin. Ruoka oli sellaista, jota saa helposti matkan varrelta käsiinsä: leipää, myslipatukoita, pasteijoita. Useimmiten syön ajaessa. Tällaisella lyhyemmällä reissulla on tärkeätä pysyä liikkeellä.
Mäkinen näki hieman petrattavaa suorituksensa rytmityksessä ja suunnittelussa, ja hän koki myös pienen välineongelman matkan varrella. Uusi yritys saa kuitenkin odottaa.
– Tiedän, että siitä ennätyksestä voisi ottaa vähän pois.
Mäkinen kokee, että ultrapyöräily ja -urheilu yleensäkin kerää jatkuvasti enemmän harrastajia. Hänen mielestään se on oiva mittari omien rajojen hakemiseen.
– Olisi hieno, jos tästä Hanko-Nuorgam-välistä tulisi sellainen ultrapyöräilykoetus, jota moni lähtisi haastamaan ja kokeilemaan tätä ennätystä. Se on tavallaan lähellä oleva, helppo mittari.
Helppo? Tästä moni on varmasti eri mieltä.