Abu Dhabin GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla kolme nopeinta: voittaja Sebastian Vettel (SV), toiseksi sijoittunut Mark Webber (MW) ja kolmanneksi ajanut Jenson Button (JB).
Kysymys: Sebastian, taistelit alussa Lewis Hamiltonin kanssa ja onnistuit pääsemään hänen edelleen?
SV: Pääsin lähdössä erittäin hyvin liikkeelle, mutten tarpeeksi hyvin, jotta olisin pystynyt kiihdyttämään Lewisin edelle. Olin yllättynyt siitä, että olin niin lähellä häntä. Pitkällä takasuoralla hän painoi Kers-nappiaan ja katosi kaukaisuuteen. Onnistuin kuitenkin pysyttelemään lähietäisyydellä. Tiesin meillä olevan raskaampi bensalasti. Autoni oli etenkin viimeisellä sektorilla unelma ajettava. Sain Lewisia siinä aina aika paljon kiinni. Salaisuuteni oli siinä, että pysyin hänen vauhdissaan. Sitten varikkokäynnillä kovan paineen alla varikon sisäänmenossa olin vähällä ajaa leveäksi ja sitten pelottavassa varikon ulostulossa ajoin aivan äärirajoilla. Se riitti hänen edelleen pääsemiseen. Hän joutui sitten valitettavasti keskeyttämään. Siihen asti se oli fantastinen kisa. Sen jälkeen minulla oli turvallinen johto Markiin ja Jensoniin, joten pystyin säätelemään vauhtiani. Autoni oli fantastinen loppuun asti ja toimi hyvin molemmilla rengasseoksilla, vaikka kova olikin parempi valinta. Tänä iltana oli nautinto istua autossa. Kausi oli ylä- ja alamäkeä. Loppukaudella olemme olleet vahvoja, tämä oli neljäs kaksoisvoitto Red Bullille. Onnittelut tallille. Tehtaalla on painettu töitä. Auto käy koko ajan nopeammaksi. On harmi, että kausi päättyy nyt. Tämä on täydellinen päivä lopettaa kausi.
Kysymys: Mark, fantastinen taisto lopussa Jensonin kanssa?
MW: Aloitetaan lähdöstä. Sain hyvän liikkellelähdön. Renkaani menivät hieman lukkoon ollessani Sebin ulkopuolella. Päätavoitteenani oli yrittää päästä takaisin sisäkurvin puolelle ja ajaa hyvin mutkasta ulos, koska tiesin viitosmutkaan olevan pitkän matkan. Sain ykkösmutkassa. varsin kovan osuman vasempaan takarenkaaseeni. Pelkäsin rengasrikkoa. Minulle kerrottiin varikolta, että rengaspaineet olivat kunnossa, joten olin helpottunut, ettei rengasrikkoa tullut. Lewisilla näytti olevan hieman vaikeuksia parilla ensimmäisellä kierroksella, joten Seb ja minä pystyimme olemaan lähempänä häntä kuin odotimme. Sitten tilanne vakiintui. Olin varsin tyytyväinen kovempiin renkaisiin. Seb oli tänään hieman nopeampi kaikilla kolmella stintillä, etenkin viimeisellä. Minulla ei ollut tänään kunnon tuntumaa pehmeämpään renkaaseen. Tilanne oli sen suhteen sama perjantaina. Minusta kovemman renkaan suorituskyky oli vakaampi. Jouduin tekemään viimeisen varikkokäyntini aikaisemmin, joten JB pystyi kaventamaan johtoani ennen omaa varikkokäyntiään. Ajattelin tilanteen käyvän tiukaksi lopussa, joten keskityin olemaan tarkka jarrutuskohdissani. Tiesimme hänellä olevan pienen huippunopeusedun puolellaan. Meillä oli lopussa hyvä ja puhdas taisto. Olin äärirajoilla kahdessa kovassa jarrutuskohdassa. Haluan kiittää tallia kärsivällisyydestä minua kohtaan vuoden alussa, kun palasin onnettomuuteni jälkeen. On ollut nautinnollista ajaa Sebastianin kanssa tänä vuonna. Renault on antanut meille fantastisen moottorin. Red Bull voi olla ylpeä kaudesta. Tämä on minun paras kauteni. Yhdessä olemme saavuttaneet 16 palkintosijoitusta.
Kysymys: Jenson, kerro näkökulmasi Webber-taistosta ja taistelusta Kamui Kobayashin kanssa?
JB: Kisa oli hauska. Minulle kovempi rengas ei ollut suosikki. Autoni aliohjasi pahasti. Kobayashi ajoi yhden varikkokäynnin taktiikalla. Minä olin jo käynyt varikolla ja palasin radalle. Ensimmäinen kova jarrutus on 8. mutkaan. Kun kyydissä on paljon bensaa, on jarrutuspaikan löytäminen vaikeaa siinä. Minä jarrutin hieman liian myöhään. Sekä etu- että takarenkaani menivät lukkoon, ajolinjani lipesi leveäksi ja hän pääsi edelleni. Sillä ei ollut mitään merkitystä kisani kannalta, koska hän oli siinä vaiheessa minua nopeampi. Minulla oli hieman vaikeuksia kovempien renkaiden kanssa, mutta yritin saada niistä parhaan irti. Toisen varikkokäyntini jälkeen havaitsin, että pehmeillä renkailla pito oli erittäin hyvä. Pystyin kääntämään erittäin hyvin ja kovalla vauhdilla sisään mutkaan. Sen takia pystyin ottamaan Markin kiinni. Viimeiset kierrokset olivat minulle hauskoja. En saanut tehtyä pysyvää ohitusta. Olin hyvin innoissani siitä taistelusta. Ajattelin pystyväni hoitamaan sen, mutta Mark on aina vaikea ohitettava. Se oli puhdasta, mutta äärirajoilla. Täydellistä. On pettymys, etten saanut kakkossijaa, mutta nautin taistelusta. Tämänpäiväinen oli minulle bonusta Brasiliassa voittamani mestaruuden jälkeen. Olen nauttinut tänä viikonloppuna ajamisesta. Olen ollut hyvin kilpailukykyinen, joten täytyy kiittää kaikki Brawnilla ja Mercedes-Benzillä kovasta työstä. Brasilian jälkeen olisi ollut helppoa todeta, että nautitaan vain eikä keskitytä Abu Dhabiin, mutta me keskityimme ja saavutimme palkintosijan, joka on mukava päätös vuodelle. Kaikkien on syytä olla hyvin, hyvin ylpeitä itsestään saavutustemme jälkeen. Haluan onnitella myös Sebiä hienosta työstä tänään. Emme valitettavasti pystyneet haastamaan heitä. Kokonaisuutena ensimmäinen Abu Dhabin GP oli hyvä.
Kysymys: Sebastian, Red Bull on voittanut kauden kolme viimeistä kilpailua. Mitä se kertoo siitä, miten etenette kohti ensi kautta?
SV: Olisi tietenkin erittäin hyvä jatkaa tällä tavalla. Nyt meillä on edessämme pitkä tauko, etenkin kuljettajilla, kun ei ole testaamista. Tehtaallamme Englannissa kaverimme painavat kovasti hommia. Autot eivät muutu erityisen paljon ensi kaudeksi. Suurin muutos on välitankkauskielto. Katsotaan. Se on tuntematonta. Tämä kausi oli erikoislaatuinen. Vielä pari vuotta sitten, kun nämä kaksi ajoivat ja minä vain katsoin, oli jo kauden parin ensimmäisen kisan jälkeen selvää, kuka voittaisi, kun kyse oli vain kahdesta tallista. Tänä vuonna asiat olivat täysin erilailla. Erittäin jännittävää ja paljon ohituksia. Kärjessä nähtiin eri talleja. Kokonaisuutena erikoislaatuinen kausi. Toivottavasti ensi kausi on yhtä jännittävä tai jopa jännittävämpi. Odotan sitä innolla. Meillä oli nyt erittäin hyvä kausi. Paljon myönteisiä asioita, mutta teimme joitain asioita myös väärin. Se ei ole häpeä. Meidän täytyy vain ymmärtää, miksi niin tapahtui. Meidän pitäisi palata vahvempana ensi vuonna.
Kysymys: Mark, pysyykö Red Bull kärkitallina?
MW: Kyllä. Ehdottomasti. Meillä on uskomaton tiimi tehtaallamme. Oli alusta lähtien selvää, että Adrian Neweyn johdolla tämänvuotisten sääntömuutoksien mukaiseksi tehty automme olisi aikamoinen ase. Valitettavasti Brawn sai niin hyvän alun tupladiffuusorin myötä, mutta me vastasimme tilanteeseen uskomattoman hyvin. Ensi vuonna ei ole mitään syytä, miksi emme aloittaisi jälleen kärjestä. Olen paljon mieluummin meidän asemassamme kuin muiden tallien asemassa. Formula ykkösissä asiat voivat muuttua nopeasti, mutta suhtaudumme myönteisesti ensi vuoteen.
Kysymys: Jenson, mukava lopetus sinun kaudellesi?
JB: On aina saada hyvä tulos lopuksi. Tilanne on erittäin kilpailullinen. Kärjessä ei ole vain yksi talli, kuten on kauden aikana nähty. On koettu ylä- ja alamäkiä Red Bullin, Ferrarin ja McLarenin osalta. On nautinnollista olla palkintopallilla kauden päätteeksi. Nyt aion nauttia ja juhlia sitä, mitä kauden aikana saavutin.
SV: Kuulin, että menet naimisiin.
JB: Ai, kositko sinä?
SV: Ei, kuulin, että olet menossa naimisiin.
JB: Lehdissä kirjoitetaan mahtavia asioita. Kiitos tästä, Seb. Aion nauttia tästä, koska katsomme usein liian pitkälle tulevaisuuteen. Haluan nyt nauttia tästä hetkestä ja katson sen jälkeen tulevaisuuteen.
Kysymys: Sebastian, summaa viikonloppu Abu Dhabissa?
SB: Uskomatonta. Valmistauduin mahdollisimman hyvin tutkimalla ratakarttaa ja ajamalla simulaattoria. Ensimmäisten kierrosten ajaminen oli erittäin liukasta. Uuteen rataan kertyi kuitenkin todella hyvin kumia. Ajaminen oli nautinnollista koko kisan ajan. Tämä on haastava rata. Jokaisella kierroksella täytyy keskittyä, sillä aikaa vievän virheen tekeminen on helppoa. Jotkin mutkat ovat melko hankalia ja ne on rakennettu siten, että johtaisivat virheisiin. On erikoista aloittaa päivänvalossa ja ajaa maaliin pimeässä. Visiirissä oli tummennettu kalvo, ja kun sen repäisi pois, tuntui kuin joku olisi laittanut valot päälle. Se on ainutlaatuista. Mahtava paikka. On uskomatonta, mitä täällä on tehty lyhyessä ajassa. Kisan voittaminen, kaksoisvoitto Red Bullille. Ei tämä voisi olla paljon parempaa.