Alma Pöysti kommentoi Aki Kaurismäen käytöstä lehdistötilaisuudessa Cannesissa: "Aki ottaa tilanteen haltuun omalla tavallaan"

Näyttelijä Alma Pöysti kehuu ohjaaja Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet -elokuvan käsikirjoitusta kirkkaimmaksi, jonka hän on koskaan lukenut.

Näyttelijä Alma Pöysti on tällä hetkellä Cannesissa, Ranskassa, promoamassa tähdittämäänsä Kuolleet lehdet -elokuvaa. Cannesissa hänen kanssaan on myös teoksen ohjaaja Aki Kaurismäki  ja Pöystin kanssa pääosassa, Holapan roolissa esiintyvä Jussi Vatanen.

Kaurismäen Suomeen palaamisesta uutisoitiin kuitenkin 25. toukokuuta, vaikka hänen elokuvansa on ehdolla pääsarjassa, jonka palkinto jaetaan lauantaina 27. toukokuuta. 

Pöystin mukaan elokuvaan ei ollut varsinaista castingia, vaan hän sai puhelun, jonka pohjalta hän ja Kaurismäki tapasivat.

– Hän kysyi, haluaisinko mukaan. Olihan se aika surrealistista ja ihan mahtavaa. Luulen, että hän oli vakoillut Jussia ja minua, Pöysti kertoi MTV Uutisille Cannesista 25. toukokuuta.

Kaurismäen kanssa työskentelyä Pöysti pitää hienona kokemuksena. Töitä tehtiin oikealla filmikameralla työryhmän kanssa, joka on työskennellyt yhdessä 40 vuotta.

– Setissä oli aivan ihana tunnelma: todella lämmin, huolehtiva ja tarkka. Aikamoinen elämys. Käsikirjoitus on kirkkain, mitä olen koskaan lukenut. Kaurismäki on todella hieno kirjoittaja. Siinä oli kaikki. Ei tarvinnut enää selitellä mitään, Pöysti kertoi.

Pöystistä tuntui, että Kaurismäki luotti näyttelijöihin. Hän neuvoi olemaan katsomatta kameraan ja olemaan näyttelemättä.

– Siihen ei tarvinnut lisätä mitään. Koko juttu oli kirkkaasti ajateltu.

Kaurismäen tyyliin kuuluu kuvata kohtaukset yhdellä otolla. Pöystistä tämä tuntui kuumottavalta, koska ei saanut mokata. 

– Se koski kaikkia. Kuvaa rakennettiin monta tuntia, ja kaiken täytyi olla kohdallaan. Se hetki oli pyhä ja se keskittyminen, mikä siinä vallitsi, oli aika iso. Saat sen yhden hetken, joka ei vesity missään vaiheessa. Jos nyt jokin lamppu kaatuu tai näyttelijä sanoo ihan jotain muuta kuin piti, niin sitten otetaan uudestaan. Mutta huomaa, että siinä on huolenpito kaikista yksityiskohdista.

Elokuvan ensi-illassa valtavasta salista tuli yhtäkkiä pieni ja intiimi tila

Cannesin elokuvajuhlien kohtaamisista Pöystille on jäänyt erityisesti mieleen elokuvaohjaaja Jim Jarmuschin tapaaminen.

– Hän oli ollut ensi-illassamme ja tuli kiittämään elokuvasta. Hän ja Akihan ovat kavereita, ja Jimin leffa on meidänkin elokuvassamme mukana aika merkittävässä osassa. Todella moni on tullut kertomaan, että on itkenyt ja nauranut elokuvan mukana ja sanonut, että se on koskettava elokuva. Se on parasta palautetta, mitä voi ikinä saada.

Elokuvan ensi-ilta 22. toukokuuta Cannesissa oli Pöystin mukaan erikoinen, kun valtava sali oli täynnä tuhansia ihmisiä. Siitä tuli yhtäkkiä pieni ja intiimi tila, jossa ihmiset itkivät ja nauroivat samoissa paikoissa.

– Vaikka tullaan eri kulttuureista ja maista ja puhutaan eri kieltä. Se on Akin nerokkuus, että ihmiset ympäri maailmaa löytävät itsensä hänen elokuvistaan.

Kaurismäki vastaili 24. toukokuuta Cannesissa pidetyssä elokuvan lehdistötilaisuudessa toimittajille melko lyhytsanaisesti ja heitti vastauksensa usein myös leikiksi.

– Se oli ihan mahtavaa! Pitää olla oma itsensä, eikä leikkiä mitään muuta. Aki ottaa tilanteen haltuun omalla tavallaan aika ripeästi. Se on hienoa, ettei ole protokollan uhri. Arvostan sitä ja hänen tapaansa tehdä omalla tavallaan, Pöysti kertoi.

Katso videolta, miltä pyöritys Cannesissa on Alma Pöystistä ja Jussi Vatasesta tuntunut ja millä mielin he odottavat palkintoseremoniaa.

Lue myös:

    Uusimmat