Pysäköinnin voi nykyisin maksaa vanhojen metodien lisäksi älypuhelinsovelluksen avulla, soittamalla tai tekstiviestillä.
Esimerkiksi EasyPark-sovelluksella pysäköintejä maksettiin Suomessa viime vuonna yli neljä miljoonaa kertaa, mikä on 75 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Aiempina vuosina kasvuprosentit ovat olleet vain kymmenen prosentin tasolla. Suosion kasvu johtuu muun muassa vähentyneestä käteisen käytöstä.
– Tämän päivän asiakas vaatii palvelulta helppokäyttöisyyttä, luotettavuutta ja alueellista kattavuutta. Kun kaikki nämä tekijät ovat kunnossa, autoilijan on helpompi siirtyä vanhoista maksutavoista uusiin, toteaa EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson tiedotteessa.
Tekstiviestimaksaminen käyttöön Helsingissä
Helsingissä voi maksaa parkkeerauksen nyt myös tekstiviestillä. Tämä on mahdollista vyöhykkeillä 1–3, joka tarkoittaa käytännössä kantakaupungin ja keskustan alueita.
Asukaspysäköintiäkin halutaan tulevaisuudessa helpottaa mobiilipalveluiden avulla. Tarkoituksena on luoda palvelu, joka tunnistaisi kattavasti parkkipaikat ja niiden käyttöasteen. Tähän pyrkivät sekä kaupungit että pysäköintioperaattorit.
– Asiakkaiden suurin toive liittyy parkkipaikan löytämisen helppouteen. On sekä ihmisille että ympäristölle epäedullista, kun joudutaan ajamaan ympyrää ja etsimään vapaata parkkipaikkaa, Anderson kertoo.
Tulevaisuudessa pysäköinti näyttää todennäköisesti erilaiselta kuin tällä hetkellä. Teknologisen kehityksen myötä maksulliselle paikalle pysähtynyt auto tunnistetaan automaattisesti, ja maksu veloitetaan pysäköintiajan mukaan.