Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen pitäminen radalla koko ajan heikentyvistä kierrosajoista huolimatta maksoi suomalaiskuskeille mahdollisuuden taistella palkintosijoista sunnuntaina ajetussa formula ykkösten Monacon GP:ssä.
Jutun ylälaidan videolla Monacon F1-kisan ratkaisuvaihe, jossa Kimi Räikkönen hukkasi ratkaisevat sekunnit ennen varikkokäyntiään.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen sähisi Ferrarille radiossa: ”Pitäkää huoli, ettemme häviä sen takia!”
Räikkönen oli neljäs ja Bottas viides tapahtumiltaan köyhässä kisassa. Kierrosaikavertailu osoittaa selvästi, että Räikkösen renkaiden toimintakyky katosi huomattavasti tallikaveri Sebastian Vetteliä aiemmin, mutta Valtteri Bottas oli itse asiassa koko tapahtumasarjan suurin häviäjä.
Paalupaikalta startannut Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi suvereenisti maaliin voittajana ennen Vetteliä huolimatta pahoista teknisistä ongelmistaan. Huomattavasti muita aiemmin pysähtynyt Mercedeksen Lewis Hamilton onnistui tiimin taktiikan ansiosta pitämään kolmossijansa ennen suomalaisia ja jatkamaan MM-sarjan kärjessä 14 pisteen erolla Vetteliin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikkösen ja Vettelin ajoissa suuri ero
Jos Räikkösen kisan alun vauhtia peilaa lähimpänä edellä ajaneeseen Hamiltoniin ja takana roikkuneeseen Bottakseen, Ferrari-kuskilla ei ollut hyperpehmeillä renkailla avatussa kisassa mitään hätää. Samaan aikaan tallikaveri Sebastian Vettel pystyi kuitenkin tekemään jatkuvasti parempia aikoja.
Suurin syy tähän oli siinä, että Vettel paineli takaa tulevilta koko ajan karkuun iskien vuorotellen kisan nopeimpia kierrosaikoja kärkimies Daniel Ricciardon kanssa, kun taas Räikkönen joutui roikkumaan Hamiltonin perässä löytämättä tilaisuutta ohitukseen.
Hamiltonin pudottua kymmenen kierroksen täyttyessä neljän sekunnin päähän kärjestä Mercedes teki kisan lopputuloksen kannalta tärkeimmän ratkaisun. Britti otettiin varikkopysähdykselle jo kierroksella 12. Hänen epäiltiin tässä vaiheessa olevan kahden pysähdyksen taktiikalla, mutta Hamilton onnistuikin ajamaan 78 kierroksen kisassa maaliin keskimmäistä kovuutta olevilla ultrapehmeillä renkailla.
Hamilton palasi radalle reilut 18 sekuntia Räikkösen takana, minkä jälkeen Ferrarin olisi pitänyt ottaa suomalainen nopeasti varikolle. Tätä ei kuitenkaan tehty, koska tiimin piti olla voittotaistelussa hereillä Sebastian Vettelin pitämiseksi Ricciardon kyydissä.
Räikkönen valitteli jo Hamiltonin pysähdyksen aikoihin eturenkaiden pidon heikkenemistä mutkiin käännyttäessä, mutta tiimi ohjeisti suomalaista jatkamaan vauhdin ylläpitämistä. Hamiltonin vauhti oli kuitenkin selvästi parempaa, ja Räikkönen alkoi hävitä päävastustajalleen sekunnin ja pian lähes puolitoista kierrosta kohti. Tässä kohtaa kuskilla alkoi keittää.
– Pitäkää huoli, ettemme häviä sen takia! hän terästi viestiään.
– Tämä ei toimi. Tämä ei toimi. Häviän aivan liikaa. En pysty kääntymään, Räikkönen jatkoi myöhemmin.
– Kuulitteko, mitä sanoin?! hän lisäsi ärhäkkäästi.
– Ymmärretty, Kimi. Teemme töitä sen kanssa, Ferrarin kisainsinööri Carlo Santi vastasi tyynesti.
– Hukkaamme kaksi sekuntia kierrosta kohti, joten minkä kanssa teemme töitä?! Räikkönen hermostui.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamilton lähestyi, Vettel pinkoi karkuun
Kärjen ratkaisut nähtiin kierroksella 16 ja 17. Ferrari otti ensin Vettelin sisään ja kierrosta myöhemmin Red Bull reagoi tähän. Ricciardo selvisi tilanteesta voittajana ja jatkoi reilun kolmen sekunnin karkumatkalla edellä.
Samaan aikaan taustalla Hamilton oli päässyt jo 16 sekunnin päähän Räikkösestä napsittuaan tämän etumatkasta yli kaksi sekuntia pois. Räikkönen kutsuttiin varikolle kierrosta Vettelin jälkeen ja hän palasi radalle yli neljä sekuntia Hamiltonin takana.
Räikkösen vauhdin todellinen heikkeneminen tulee parhaiten ilmi, kun hänen kierrosaikojaan vertaa Vettelin vastaaviin Hamilton väistyttyä tieltä pois. Kummankin Ferrarin ajaessa vapaassa ilmassa Vettel oli usealla kierroksella sekunnin suomalaista nopeampi. Kun punaisten autojen välinen ero oli 10. kierroksella 3,3 sekuntia, oli se venynyt viidessä kierroksessa 6,9 sekuntiin ja varikkokäyntien jälkeen jo tasan kymmeneen sekuntiin.
Bottaksen tilanne Räikköstä surkeampi
Valtteri Bottaksen kisa oli hyvin kaksijakoinen. Mercedes-kuskin vauhti ei riittänyt koko ensimmäisellä stintillä haastamaan kärkinelikkoa missään kohtaa. Viiden kierroksen kohdalla hän oli Räikkösestä 1,5 sekuntia perässä ja alkoi tämän jälkeen hukata kymmenyksiä lisää jokaisella kierroksella.
Hamiltonin pysähtyessä kierroksella 12 Bottas hävisi Räikköselle yhdellä kierroksella jo 1,8 sekuntia, vaikka tämä kärsi itsekin pahoista ongelmista renkaiden pidon kanssa. Jos Mercedes tiesi koko ajan ajattavansa Bottaksen yhdellä pysähdyksellä maaliin, on varsin erikoista, ettei tätä otettu varikolle aiemmin.
Tilanne vain paheni, ja tappio Räikköselle oli usean kierroksen ajan yli kahden sekunnin luokkaa. Siitä huolimatta Bottaksen annettiin valua liki 12 sekunnin päähän Ferrarista. Heidät otettiin varikolle samalta kierrokselta, jolloin Bottas palasi radalle vieläpä Force Indian Esteban Oconin ja McLarenin Fernando Alonson taakse.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mercedeksen vitkuttelulle löytyy kuitenkin selitys. Radalla oli vielä useita kovemmilla renkailla aloittaneita kuskeja, jotka eivät olleet tehneet omaa varikkopysähdystään. Tiimi joutui laskemaan tarkkaan, mihin kohtaan Bottas saadaan palautettua radalle.
Bottakselle vaihdettiin kärkinelikosta poiketen superpehmeät renkaat, jotka olivat siis viikonlopun kolmesta seoksesta kovimmat. Hän alkoi nopeasti saavuttaa edellään ajaneita, ja kierroksella ohitettavien poistuttua tieltä hän oli 30. kierroksella taas sekunnin päässä Räikkösestä.
Räikkösen vauhti oli puolestaan loistavaa Hamiltoniin verrattuna ja pian kolmikko oli jälleen yhdessä koossa. Ohittaminen osoittautui kuitenkin mahdottomaksi toteuttaa, vaikka siihen olisi ollut aikaa peräti 50 kierrosta.