Applen App Storeen voivat olla tulossa mukaan maksulliset mainokset, jotka käyttäjille näkyisivät kärkeen nostettuina tuloksina haussa. Periaate on useimmille varmasti tutuin normaalista Google-hausta.
Asiasta kertovan uutistoimisto Bloombergin mukaan Applella on ”salainen tiimi”, joka pohtii muutoksia App Storeen. Hakumainokset ovat yksi tutkinnan alue, mutta varmaa niiden mukaantulo ei vielä ole.
Bloomberg nostaa artikkelissaan erityisesti esiin suomalaisen Supercellin. Se ja muut vastaavat peliyhtiöt käyttävät huikeita summia rahaa peliensä markkinointiin niin sanotuilla sovellusasennusmainoksilla eri kanavissa, muun muassa Facebookissa. Supercell käytti vuonna 2015 markkinointiin yhteensä huimat 450 miljoonaa euroa.
Apple voisi haluta pelijättien mainosrahoista osan myös itselleen uutena tapana tienata rahaa App Storesta. Tosin App Store -hakumainokset eivät todennäköisesti olisi pelien osalta paras ratkaisu, sillä pelien markkinointi on enemmän push-tyyppistäkysyntää luovaa, ei jo olemeassa olevaan kysyntään ja kiinnostukseen vastaavaa, kuten hakumarkkinointi on. Hakumarkkinoinnin kenttä olisikin laajempi ja näin yleisemmillä termeillä kuten tehtävälistatai esimerkiksi ruokatehtäviin App Store -hakuihin voisivat halukkaat yritykset panostaa itsensä kärkeen.
Google on jo aiemmin alkanut tuomaan maksettuja hakutuloksia omaan Google Play -sovelluskauppaansa.
Applen App Store -muutoksia työstävässä tiimissä on noin 100 työntekijää, kertoo Bloomberg. Monet ovat siirtyneet mukaan Applen iAds-mainostiimistä, jota Apple on pienentänyt poistuessaan mainosverkostokilvasta.Koko projektiakin vetää entinen iAd-vetäjäTodd Teresi.
Maksullisten hakumainosten ohella App Store -tiimi yrittää myös parantaa tapaa, jolla käyttäjät selaavat App Storea. Tiimin kerrotaan kuitenkin työskennelleen vasta vähän aikaa ja on epäselvää, milloin muutoksia voidaan nähdä julkaistavan. Tosin paras ajankohta muutosten julkistamisille luonnollisesti Applen todennäköisesti kesäkuussa järjestettävä vuotuinen WWDC-kehittäjäkonferenssi.
Vuonna 2008 avautuneessa App Storessa on nykypäivänä yli 1,5 miljoonaa sovellusta ja sen kautta on tehty yli 100 miljardia sovelluslatausta vuosien aikana.
Sovelluskehittäjät ovat olleet turhautuneita siihen, että App Storesta on vaikea löytää heidän sovelluksiaan. Pääasialliset tavat törmätä sovelluksiin ovat Applen käsin tekmät etusivun nostot sekä suosituimpien sovellusten TOP-listat haun ohella. Erilaisia parempia suosituksia on kaivattu mukaan.
Lisäksi erityisesti hyötyohjelmistojen tekijät ovat kritisoineet Applen App Storea muun muassa maksullisten sovellusten kokeilumahdollisuuden sekä yksinkertaisen uusien versioiden lisämaksuhinnoittelun puutteesta. Nämä mahdollisuudet voisivat tuoda esimerkiksi Applen iPadille parempia hyötysovelluksia, joiden tekeminen nykyisellä App Store -rakenteella ei kannata.
Mahdollisesti osittain kuullusta kritiikistä ja Applen sisäisistä työnjakosyistä johtuen App Storen vetovastuu ylimmässä johdossa siirtyi viime vuoden puolella Applen palvelujen johtajalta Eddy Cuelta markkinointijohtaja Phil Schillerille. Schiller-vaihdos on nähty peliliikkeenä vastata kehittäjien toiveisiin.