C Moren asiantuntija Toni Vilander on luonnollisesti ilahtunut Kimi Räikkösen jatkosopimuksesta. Ferrari tiedotti tänään, että suomalainen ajaa tallissa myös kaudella 2018.
Uutinen on hyvä paitsi Räikköselle, myös suomalaisille F1-faneille. Räikkösen tulevaisuus on jokavuotinen puheenaihe, keväällä häntä kritisoidaan ja työnnetään pois Ferrarilta, mutta keskustelu päättyy aina jatkosopimukseen. Miksi Ferrari haluaa pitää Räikkösen?
– Aina ne tosiasiat – treeneihin, aika-ajoihin ja kisoihin liittyvät kylmät faktat – tietää vain tiimi. Eli sen, miten jokainen eri ajotilanne ja -sessio on mennyt läpi. Kimin työskentelytavat ja kaikki muu ovat sillä tasolla, mitä Ferrarin kaltainen tiimi edellyttää. Eikä pidä unohtaa, miten suosittu Kimi on formuloissa, Vilander sanoo.
Vaikka Räikkösen tulevaisuudesta spekuloidaan jatkuvasti, kuljettaja itse on aina erittäin maltillinen ja luottavainen kommenteissaan.
– Ehkä hänellä on vähän erilainen lähestymistapa mediaan ja muutenkin kuin monella muulla kuljettajalla. Kimi tekee sen ajohomman ja kun kisa on ajettu, se on käsitelty, eikä se jää mieliin, mitä edellisenä viikonloppuna on tapahtunut, vaan hän nollaa kaikki ne jutut, Vilander summaa.
– Näkisin, että tällä hetkellä hänellä on kova halu ajaa ja motivaatio on tosi hyvällä tasolla. Ei hän voi tehdä muuta kuin suorittaa kisaviikonloppuina mahdollisimman hyvin ja Ferrari sen ratkaisun tekee, kuka ajaa tallissa. Se, että yrittäisi muuttaa toimintamalleja tai lähestyä enemmän tallipäällikköä tai vaikka puheenjohtaja Sergio Marchionnea, eihän se tuo sitä jatkosopimusta. Se, miten suoriudut aika-ajoista ja kilpailuista, sen pitää olla ensimmäisenä kunnossa. Stressaaminen jatkopahvista ei sillä tavalla näy, mutta kyllähän Kimi on ihminen siinä missä muutkin; häntä kiinnostaa ja hänellä on halu siihen, että ajaminen on hyvällä tasolla.
"Kemia, joka ei nouse otsikoihin"
MM-sarjaa johtavan tallikaverin Sebastian Vettelin sopimus päättyy tähän kauteen, eikä hänen jatkostaan ole vielä varmaa tietoa. Räikkösen ja Vettelin yhteispeli toimii tunnetusti hyvin ja kun Vettel on karkaamassa pisteissä, suomalaisen kehuttuja tiimipelurin taitoja tarvitaan varmasti loppukauden aikana.
– Huipputallissa on tärkeää, että ilmapiiri on hyvä. Pitää pelata tiimin etua, jos Kimillä ei olisi siihen yhteistyökykyä, sellainen voisi painaa negatiivisena vaakakupissa. Kimi on onnistunut siinä, että hän iskee niin hyvin kuin pystyy, kun tulee paikka. Jos tulee muita ohjeita, mennään sen mukaan.
Vilander nostaa esiin myös sen, että auton kehittäminen ja seuraavan vuoden auton suunnittelu ovat avainasemassa, kun kuljettajia mietitään.
– Tuntuu, että Kimillä on hyvä fiilis autoon ja se insinööriryhmä, joka hakee säätöjä kuskin kanssa, siinä on hyvä kemia ja juttu toimii. Sekin on tärkeää, ettei mene turhaa energiaa siihen, ettei toinen ymmärrä yhtään mitä kuski selittää tai kuski ei ole yhtään samalla fiiliksellä mitä insinööri. Ne ovat niitä taustajuttuja, joita ei usein otsikoissa nähdä. Sekin on auttanut suoritustason löytymiseen. Lisäksi tämän vuoden autot, enemmän pitoa, downforcea ja leveämmät renkaat sopivat Kimin ajotyyliin, Vilander listaa.
Vaikka perusvauhti ja -tekeminen ovat hyvällä tasolla, MM-taisteluun Räikkönen kaipaisi lisää tasaisuutta. Ensi kauden lopulla jo 39 vuotta täyttävästä Räikkösestä tulee toiseksi eniten samassa tallissa kisoja ajanut kuljettaja, edellä on vain Michael Schumacher, joka ajoi Ferrarilla 180 kisaa. Räikkösellä on tähän mennessä 122 kilpailua punaisissa.
– Vuodet ovat menneet niin nopeasti. Kimin ura on jo tässä vaiheessa niin merkittävä monella tuloslistalla. Hän on kyllä kova ukko koko F1-historiankin kannalta. Hienoja saavutuksia on ja nyt niitä on tulossa ainakin yhden kauden verran lisää, Vilander iloitsee.
Seuraavia saavutuksia Räikkönen jahtaa viikonloppuna Belgian Spassa.