Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Voiko alinopeudella ajamisesta saada sakkoa?
Vastaus: Tuo ”alinopeus” on mielenkiintoinen käsite. Mitä kukakin sillä sitten tarkoittaa? Jokaisen kuljettajan on syytä muistaa, että suurimman sallitun nopeuden ajaminen ei läheskään aina ole turvallista.
Tieliikennelain 23 §:n mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi. Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Erilaisia kuljettajia erilaisilla ominaisuuksilla
Ajoneuvon hallintaan ja sen myötä myös ajonopeuden valintaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten ajokokemus ja terveydelliset syyt. Jos kokematon, vaikkapa juuri ajokortin saanut nuori, ajaa ensimmäisiä kertojaan jäisellä tai lumisella tiellä, on enemmän kuin perusteltua, että hän ajaa alhaisella nopeudella. Tämä vaatii nuorelta usein paljonkin sinnittelyä – erityisesti, jos autossa on kyydissä kavereita tai kaverit seuraavat toisella autolla. Valitettavan usein nuoren kuljettajan harkintakyky pettää juuri kavereiden luoman sosiaalisen paineen vuoksi. Tämä johtaa liian suuren tilannenopeuden käyttöön ja sitä seuraavaan auton hallinnan menettämiseen.
Vastaavasti ikäautoilija, jonka hämäränäkö on heikentynyt, pyrkii kompensoimaan huonoa näkemistään pudottamalla ajonopeutta pimeällä. Hän on sisäistänyt Tieliikennelaissa asetetun vaatimuksen siitä, että ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla, kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Liikenteen estäminen ajamalla aiheettoman hitaasti
Poliisi törmää liikenteenvalvonnassa aika-ajoin myös sellaisiin tilanteisiin, joissa auto liikkuu huomattavan hiljaa muista kuin edellä mainitun kaltaisista syistä. Jos kyse on tällaisesta tahallisesta liikenteen häirinnästä, poliisi saattaa puuttua asiaan, mikäli katsoo tilanteen sitä edellyttävän. Perusteena puuttumiselle toimii muun muassa Tieliikennelain 24 §, jossa määritellään selkeästi, ettei liikennettä saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
Kysyin komisario Ilkka Kantolalta, millaisia tilanteita hänelle on tullut vastaan. Kantolan mukaan tyypillisiä alinopeudesta sakotettuja ovat useimmiten sellaiset, jotka ovat juuri saaneet ylinopeussakon ja alkavat ajaa 50 km/h nopeudella 100 km/h rajoitusalueella keräten jonoa peräänsä – siis siitä huolimatta, että ovat hetkeä aikaisemmin pystyneet samoissa olosuhteissa ja ympäristössä sekä samalla autolla ajamaan yli kaksinkertaisella nopeudella.
Nettiuutisointiin perehtymällä löysin myös muutamia tapauksia, joissa poliisi on sakottanut nuorta kuljettajaa, joka on madellut kävelyvauhtia paikassa, jossa näin alhaisen nopeuden käyttö ei ole ollut perusteltua. Tällöin kyseessä ovat usein nuorten yöaikaiset soidinmenot näyttämisen tarpeineen.
Kantola kertoo, että poliisi kirjoittaa vain muutamia sakkoja vuositasolla liian hiljaa ajamisesta - siis aika vähän. Hätäkeskukseen tulee vuositasolla jokunen ilmoitus. Ilmoituksen tultua poliisi tarkistaa kuljettajan kunnon, mikäli partio sattuu olemaan sellaisella etäisyydellä, että ajoneuvo voidaan tavoittaa.
Järjen käyttö on sallittua
Ketään ei vaadita ajamaan nopeammin kuin hänen kykynsä antavat myöden. Tapauskohtaisesti poliisi saattaa kuitenkin ohjeistaa esimerkiksi havainnoimaan taustaa paremmin, mikäli liikenteen turvallinen sujuminen sitä edellyttää.
Monille ajoneuvoille on määritelty myös omat ajoneuvokohtaiset nopeusrajoituksensa. Kuten jo viime viikolla moottoritiellä ajamista ruotiessani totesin, ei kuorma-autojen käyttämällä 80 km/h nopeudella etenevä henkilöauto aiheuta mitään ongelmaa, vaikka nopeusrajoitus olisikin 100 - 120 km/h. Näin kesäaikaan liikenteessä on myös paljon erilaisia harraste- ja museoajoneuvoja, joilla ei ole edes turvallisesti mahdollista ajaa normaaleilla moottori- tai maantienopeuksilla.
Alun perin esitetyn kysymyksen taustalla lienee ollut ajatus siitä, että vallitsevaa nopeusrajoitusta alhaisemman nopeuden käyttöön pitäisi puuttua. Kyseessä on varsin järjetön ajatus, jolle en näe perustetta.