Vaikka Teslan sähköautojen kokemista vastoinkäymisistä on saatu otsikoita jo vuosia, ovat Audin ja Jaguarin takaisinkutsut osoitus siitä, ettei sähköautojen valmistus ole perinteisillekään autojäteille aivan ongelmatonta.
Audi kutsuu Suomessa takaisin 46 e-tron-sähköautoa, sillä auton latausporttiin saattaa päätyä vettä. Pahimmassa tapauksessa seurauksena voi olla tulipalo.
– Tietyn valmistusajanjakson yksittäisissä Audi e-tron -autoissa vettä voi epäedullisissa olosuhteissa päästä latauspistorasian ja korkeajännite-elektroniikan välisten johdinten kautta korkeajänniteakkuun, Audia maahantuovan K-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen vahvistaa MTV Uutisille.
Karjalaisen mukaan kaikilla e-troneilla voi edelleen ajaa, mutta mikäli autoon syttyy sähköverkon varoitusvalo tai ilmoitus sähköjärjestelmän häiriöstä, on toimintaohje seuraava:
– Auto on välittömästi sammutettava ja pysäköitävä ulos eikä sitä saa enää ladata.
Jaguarilla viivettä jarruissa
Jaguar kutsuu Suomessa takaisin 79 I-Pace-sähköautoa, sillä sen jarrutusenergiaa talteen ottavassa järjestelmässä on ohjelmistoon liittyvä ongelma.
Mikäli järjestelmä pettää, on sillä suora vaikutus jarrujen toimintaan. Pahimmassa tapauksessa viive jarrupolkimen painamisen ja auton hidastumisen välillä kasvaa.
– Päivitys nopeuttaa jarrujärjestelmään siirtymistä epätodennäköisessä regeneroinnin virhetilanteessa. Virhetilanteita ei ole tiedossa, Jaguarin tuote- ja PR-päällikkö Pasi Pönkänen maahantuoja Inchcapelta toteaa.
Autoihin on asennettava ohjelmistopäivitys, mutta koska I-Pace ei tue verkon yli asennettavia päivityksiä esimerkiksi Teslan tapaan, tulee omistajan viedä autonsa päivitettäväksi.