Audi ja Jaguar kutsuvat sähköautojaan takaisin Suomessa: "Pysäköitävä ulos – ei saa ladata"

Vaikka Teslan sähköautojen kokemista vastoinkäymisistä on saatu otsikoita jo vuosia, ovat Audin ja Jaguarin takaisinkutsut osoitus siitä, ettei sähköautojen valmistus ole perinteisillekään autojäteille aivan ongelmatonta.

Audi kutsuu Suomessa takaisin 46 e-tron-sähköautoa, sillä auton latausporttiin saattaa päätyä vettä. Pahimmassa tapauksessa seurauksena voi olla tulipalo.

– Tietyn valmistusajanjakson yksittäisissä Audi e-tron -autoissa vettä voi epäedullisissa olosuhteissa päästä latauspistorasian ja korkeajännite-elektroniikan välisten johdinten kautta korkeajänniteakkuun, Audia maahantuovan K-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen vahvistaa MTV Uutisille.

Karjalaisen mukaan kaikilla e-troneilla voi edelleen ajaa, mutta mikäli autoon syttyy sähköverkon varoitusvalo tai ilmoitus sähköjärjestelmän häiriöstä, on toimintaohje seuraava:

– Auto on välittömästi sammutettava ja pysäköitävä ulos eikä sitä saa enää ladata.

Jaguarilla viivettä jarruissa

Jaguar kutsuu Suomessa takaisin 79 I-Pace-sähköautoa, sillä sen jarrutusenergiaa talteen ottavassa järjestelmässä on ohjelmistoon liittyvä ongelma.

Mikäli järjestelmä pettää, on sillä suora vaikutus jarrujen toimintaan. Pahimmassa tapauksessa viive jarrupolkimen painamisen ja auton hidastumisen välillä kasvaa.

– Päivitys nopeuttaa jarrujärjestelmään siirtymistä epätodennäköisessä regeneroinnin virhetilanteessa. Virhetilanteita ei ole tiedossa, Jaguarin tuote- ja PR-päällikkö Pasi Pönkänen maahantuoja Inchcapelta toteaa.

Autoihin on asennettava ohjelmistopäivitys, mutta koska I-Pace ei tue verkon yli asennettavia päivityksiä esimerkiksi Teslan tapaan, tulee omistajan viedä autonsa päivitettäväksi.

Lue myös:

    Uusimmat