Rattiraivoa tai liikenneraivoa tavataan sekä ratin takana että edessä. Lue lukijoiden tarinat rattiraivon kohtaamisesta liikenteessä.
Kysyimme lukijoilta ovatko he joutuneet rattiraivoajan kynsiin. Rattiraivoksi kutsutaan auton kuljettajaa, joka ilmaisee tunnetilaansa aggressiivisesti huutamalla, tööttäilemällä tai käsimerkkejä näyttämällä. Lue lukijoiden uskomattomat tarinat.
Ohittaminen kielletty
Ajoin vakionopeudensäätimellä 120 km/h Siilinjärvellä ja edessäni lähentyi punainen kuplavolkkari, jonka edessä pakettiauto.
Vaihdoin kaistaa ja ohittaessani kuplaa tämä noin 60 v. "herrasmies" huitoo nyrkillään ja huutaa autossaan hurjana.
Huuliltalukutaitoni ei ole erityisen hyvä, mutta tästä ei jäänyt epäselvää. "Aja sa****a" Hän vahvisti uskomukseni, että kaikki eivät mahtuneet ihan eturiviin, kun järkeä jaettiin." – Toni, 39 v.
Ohitin satasen alueella Toyotalla Bemarin joka ajeli tasaista 97 km/h, kun itsellä oli 103 km/h. BMW kuljettajaa tämä korpesi niin, että seuraavalla 80 km/h nopeusrajoitus alueella aivan puskurissa kiinni. Ilmeet ja eleet olivat herralla kuin Kummelissa kuunaan. – Celica, 42 v.
Ammattilainen asialla
Parisen vuotta sitten ajaessani aamulla noin klo 7:n paikkeilla töitä kohden Turussa pitkin Helsinginkatua sen oikeaa kaistaa, rinnalleni ajoi ylioppilaskylän kohdalla Postin täysperävaunullinen iso kuljetusrekka.
Rekan noin metrin korkuisen etupyörän ollessa autoni etupyörän rinnalla, kuski käänsi ne isot etupyörät suoraan jyrkässä kulmassa autoani kohden, jolloin painoin jarrut pohjaan. Käänsin etupyöräni oikealle reunakivetyksille ja painoin torven pohjaan kertoakseni, että olen juuri jäämässä alle.
Mitä tekee kuski? Jatkaa ajamista tyynesti mun kaistalle, jonka jälkeen palaa raskaasti takaisin vasemmalle kaistalle, josta jatkaen edessäni kiemurtelua.
Alkuun kahdella kaistalla ja kun kaistoja oli alla kolme, niin kuski käytti "hyväkseen" kaikkia kolmea kaistaa noin 500 metrin matkalla samalla vauhtia pudottaen noin 20 km/h.
Tästä mieleeni syntyi johtopäätös, ettei se mun kaistalle ajaminen ollutkaan vahinko, vaan aivan tahallinen juttu, jonka syytä en osannut/osaa arvata.
Alkuun yritin soittaa poliisille, mikä meni vastaajaan, jonka jälkeen tein ilmoituksen hätänumeroon, jotta tarkistaisivat kuskin ajokunnon.
Lisäksi töihin päästyäni ilmoitin Postin kuljetuspäällikölle perävaunun rekisterinumeron kertoen tappoyrityksestä. – Matti, 62 v.
Pyöräilijät
Tämä tapahtui kesällä 2015 Turussa Mikaelinkirkon risteyksessä Koulukatu/Puutarhakatu. Valo vaihtui vihreäksi ja lähdin pyörällä, kuten muutama takana tulevakin ylittämään katua. Juuri kun olin lähtenyt, survaisi kovalla vauhdilla auto Koulukadulta eteeni.
Oli hiuskarvan varassa, että sain pyörän seis. Olin shokissa, kun auton ikkunasta mies alkoi suorastaan karjua, että kato, kun sun pitää taluttaa sitä pyörääsi ja kaikkea se huuteli.
Muut pyöräilijät puolustivat ja sanoivat, että sehän meinasi ajaa sun päälle. Olin sanaton ja shokissa. Auto jatkoi matkaa varmaan varsin tyytyväisenä. Tätä on paljon ainakin Turussa. – rattiraivoa Turussa, 56 v.
Pyöräilijä ajoi keskellä ajokaistaa ja ei päästänyt minua rekalla ohi. Oli ns. tuplakeltaiset. Annoin äänimerkin, johon hän vastasi keskisormella.
Samaan suuntaan meni pyörätie. Kilpapyörä oli ainakin näin maallikon silmissä. – Duudii, 53 v.
Pehmeät keinot
Muutaman kerran olen ystäväni kanssa liikenteessä ollessa saanut ns. kansainvälistä käsimerkkiä. Olemme vastanneet tervehdykseen lähettämällä lentosuukkoja.
Reaktiot ovat olleet mielenkiintoisia. Kuski tuijotti tuimasti eteenpäin ja vaimo oli tikahtua pelkääjänpaikalla. Toisella kerralla auto oli ajaa ojaan. – With Love, 52 v.
Isomman oikeudella
Näin sivustakatsojana, miten Espoossa miesautoilija jahtasi kolmea mopopoikaa. Mopoilijat ajoivat itsekin vähän vastuuttomasti ja itseään vaarantaen, mutta mies provosoitui ja yritti kiihdytellä lähelle mopoja.
Mopopojat ryömivät ohitseni liikennevaloissa jättäen miehen minun taakseni. Ajoin niin hiljaa ettei mies ehtinyt ohitseni ennen kuin pojat olivat jo poissa ulottuvilta. Mies kuvasi poikia ratissa.
Ok, pojat olivat ehkä provosoineet ja ajoivat itsekin vähän miten sattuu, mutta että aikuinen auton sisällä jahtaa lapsia mopojen päällä. Riskit vähän eri luokkaa näillä kuskeilla jos törmäys tulisi. – Nainen ratissa, 41 v.
Jo yksi on liikaa
Näitä on liikaa aina ranskan ympäriajon oppipojista autoilijoihin. Ajattelin päästää Audin ensin. No, hän odotti, että kevytliikenne menee ohi.
Tämä oli minulle vielä ok, mutta tämän jälkeen jyrkkä käännös sinne mistä päin tulin ja vilkku tyyliin vasta silloin. Tällöin minulla hajosi pää ja lämäytin nyrkin oven ikkunaan.
Jos autoilija olisi vilkuttanut aikaisemmin, olisin kerennyt liikennevaloista. Olin sinä päivänä kohtelias, mutta rooli muuttuikin vihaiseksi.
Audin logossa on neljä nollaa, se viides on ratin takana. – Diago, 24 v.
Kaverini muuttuu ajaessaan aina hyvin vihaiseksi. Kiroilee kaikille, jotka sattuvat ajamaan liian hiljaa tai "väärin", huutaa ratissa ja haukkuu liikennettä. Joskus ahdistaa olla hänen kyydissään. Miksi pitää olla niin vihainen, en ymmärrä! – M, 29 v.
Ei rattiraivokokemusta
Yleensä autoilijat väistävät hyvin ja ystävällisesti. Joukkoon mahtuu kuitenkin "kouluttajia", jotka ajavat ohi 20 cm:n etäisyydeltä kovalla vauhdilla. – Yksi Mamil, 51 v. (Mamil = keski-ikäinen tioukoissa trikoissa pyöräilevä mies)
Olen 10 vuotta Oulussa ja Oulun seudulla ajanut työkseni bussia, eikä kertaakaan mitään raivoa ole kohdalle osunut. – Masa, 32 v.