Syksyllä illat ovat pimeitä ja kevyen liikenteen havaitseminen on vaikeampaa. Autoliitot muistuttavat maailmanlaajuisesti heijastimen käytön tärkeydestä #StayBright -kampanjalla.
Itsensä näkyväksi tekeminen pimeällä on liikenneturvallisuuden kannalta elintärkeää.
Autoilijoilla se tarkoittaa muun muassa ajovalojen puhtautta ja toimivuutta. Kevyen liikenteen tärkein tapa tehdä itsensä näkyväksi on käyttää heijastimia ja pyöräilijän ajovaloja.
Heijastin antaa muille tielläliikkujille aikaa havainnoida. Se tekee liikkumisesta turvallisempaa.
Vaikka jalankulkija näkisi auton, se ei tarkoita, että auton kuljettaja näkisi jalankulkijan. Kaupunkien himmeiden katuvalojen ja kirjavien mainosvalojen seassa heijastimeton jalankulkija tai pyöräilijä saattaa jäädä havaitsematta.
Kuljettaja voi pyytää muita matkustajia havainnoimaan pimeällä kadulla, mikä ero on heijastimella varustetulla jalankulkijalla ja sitä ilman kulkevalla.
Suomessa heijastinkampanjat ovat tuttuja, mutta tänä syksynä kansainvälinen autoliitto FIA on laajentanut valistustyön myös muualle. FIA:n käynnistämä #StayBright -kampanja on suunnattu erityisesti lapsille ja kampanjaa tukevat autojärjestöt ympäri maailman.
Suomessa tietoisuus heijastimenkäytön tärkeydestä on melko hyvällä tasolla, mutta käytännön toteutuksessa on paljon petrattavaa.
– Jostain syystä heijastimen kiinnittäminen vaatteisiin tai heijastinliivin nappaaminen mukaan tuntuu liian työläältä tai jopa nololta. Olisi erittäin tärkeää, että vanhemmat näyttäisivät omalla toiminnallaan lapsille esimerkkiä, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.
– Autoilijan on syytä muistaa, että heti autosta noustessaan hän muuttuu jalankulkijaksi. Heijastin pitää olla mukana autossakin, Tolvanen sanoo.
Kansainvälistä heijastinkampanjaa voi seurata aihetunnisteella #StayBright sosiaalisessa mediassa. Autoliitto haastaa suomalaiset näyttämään maailmalle, miten Suomessa osataan näkyä.
0:56