Autoilija sai Vaasassa kolme valvontamaksua yhdestä pysäköintivirheestä – vastaus reklamaatioon oli tyly

0:50img
Tiedätkö varmasti, mikä aika parkkikiekkoon tulee merkitä? Jos et kehtaa kysyä tyhmiä kiekon käyttämisestä, katso tämä video.
Julkaistu 14.06.2023 13:29

Ville Järveläinen

Kuluttajariitalautakunta suosittaa yksityistä pysäköinninvalvojaa palauttamaan kuluttajalle kaksi kolmasosaa tämän maksamista valvontamaksuista.

Vaasan lentoasemalle autonsa pysäköinyt kuluttaja löysi autonsa tuulilasista kolme 50 euron valvontamaksua palatessaan muutaman päivän matkalta.

Kuluttaja oli maksanut pysäköinnistä reilut 40 euroa, mutta kirjasi pysäköinnin epähuomiossa aiemman autonsa rekisteritunnukselle.

Kuluttaja maksoi 150 euron valvontamaksut perintäyhtiölle, mutta reklamoi jälkikäteen yksityiselle pysäköinninvalvontayritykselle. Reklamaatio ei kuitenkaan mennyt läpi, vaan yhtiön mukaan kuluttajan oli maksettava summa kokonaisuudessaan inhimillisestä virheestä huolimatta.

Lue myös: Uutena ostetun Skodan moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä

Näin kuluttajariitalautakunta ratkaisi

Kuluttajariitalautakunta piti kuluttajan virhettä merkityksellisenä, koska sen vuoksi auto ja pysäköintimaksu eivät olleet yhdistettävissä toisiinsa, mikä taas on edellytys valvonnan toteuttamiselle.

Lautakunnan mukaan valvontayhtiöllä ei kuitenkaan ollut oikeutta määrätä kolmea valvontamaksua yhdestä virheellisestä pysäköinnistä.

Lautakunta katsoo, että sopimusehtojen perusteella valvontayhtiöllä on oikeus vain yhteen 50 euron suuruiseen valvontamaksuun, joten yhtiö on laskuttanut 100 euroa liikaa.

Lautakunta suositti yksimielisellä päätöksellä, että valvontayhtiö palauttaa kuluttajalle 100 euroa.

Lue myös: Joku tankkasi Fordiin väärää polttoainetta – kuluttajariitalautakunnan ratkaisu yllätti ainakin autokauppiaan

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Tuoreimmat aiheesta

Pysäköinti