Autoilijan ei tarvitse pelätä pakkasta, jos tämä toimenpide on tehty – ikävä yllätys voi uhata lähes joka toista autoa

Uuden ajan ongelma: Miten päästä autoon, jos avaimesta loppuu patteri 1:32
Akkujen lisäksi myös auton avaimeton käynnistys voi takkuilla pakkasella. Kokenut tiepalvelumies Reijo Häkkinen kertoo videolla, miten päästä autoon, jos avain ei toimi.

Auto, jonka akusta ei ole huolehdittu asianmukaisesti, voi tarjota matkalaisille ikävän yllätyksen esimerkiksi hiihtolomareissulla. Suomalaiskyselyn mukaan vain noin puolet autoilijoista on ladannut akkua ylläpitolaturilla.

Akkujen hallintaratkaisuja myyvä suomalainen CTEK teetti viime syksynä kyselyn, jossa selvitettiin sitä, kuinka hyvin suomalaiset osaavat pitää huolta autonsa akusta.

Vastaukset paljastivat, että peräti 44 prosenttia autoilijoista ei ole koskaan ladannut autonsa akkua. Kuluneen vuoden aikana akkua oli ladannut vain noin 12 prosenttia vastaajista.

Yhtiön myyntipäällikkö Pasi Ahola muistutti viime syksynä, että akku olisi hyvä ladata talvella ylläpitolaturilla ennen pitkää matkaa.

– Kuukausittain akkua lataamalla voi pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi, Ahola totesi.

"Keskimääräinen käyttöikä noin viitisen vuotta"

Akkuongelmat iskevät yleensä sään kylmetessä, kun sekä auton käynnistämiseen että ajon aikana tarvitaan tavallista enemmän virtaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on muistuttanut, että täyteen ladattu auton akku kestää jopa 70 pakkasastetta, mutta tyhjä hyytyy helposti. Hän on korostanut myös akun säännöllisen uusimisen tärkeyttä.

– Akun keskimääräinen käyttöikä on noin viitisen vuotta eli jos itsellä on vanhempi akku, kannattaa sen uusimista harkita vakavasti. Kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna akun uusiminen tulee varmasti edullisemmaksi, jos sen tekee hyvissä ajoin ja silloin kun itselle sopii, eikä vasta pakon edessä kovana pakkasaamuna, kun auto ei enää käynnisty, Vesalainen on todennut.

Lähde: CTEK

Lue myös:

    Uusimmat