MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Sunnuntaina uuden kauden avauskisa Bahrainissa tarjosi herkullisen loppuratkaisun ja kuvaa siitä, missä eri tallit menevät.
Kisan voittoon ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton, joka pystyi pitämään hain lailla häntä jahdanneen Red Bullin Max Verstappenin takanaan. Yhtä pientä poikkeusta lukuun ottamatta.
LUE LISÄÄ:
Lewis Hamilton kukisti Max Verstappenin rajussa voittotaistelussa – Bahrainin F1-kisan raportti ja MM-pisteet
Valtteri Bottas jakoi kritiikkiä Mercedeksen suuntaan – "Olen aika yllättynyt"
Kimi Räikkönen joutui valitsemaan taistelunsa huonosti: "Sitten putoaa pois pelistä"
TOPIT
Lewis Hamilton
Puolustusvoittojen puolustusvoitto. Tai tässä tapauksessa jopa pienimuotoinen ihme. Niin erikoiselta kuin se Mercedeksen kohdalla kuulostaa. Red Bullin Max Verstappenilla oli koko viikonlopun ajan vahva niskalenkki Mersuista. Mutta niin vain voitto meni tutulle taholle. Hamilton omalta osaltaan pakotti Verstappenin kohtalokkaaseen virheeseen. Isossa kuvassa Hamilton pystyi paikkaamaan Mercedeksen ongelmakohtia. Mersun W12 ei ole ehkä tämän hetken nopein auto, mutta sillä on F1-sarjan kokonaisvaltaisesti vahvin kuski. Siitä saatiin taas kerran kultainen muistutus.
KATSO: Tähän ratkesi F1-kisan eeppinen voittotaistelu – Mika Salo nosti esiin Max Verstappenin eleen ihmeellisen puolen
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Red Bull
Energiajuomayhtiön ensimmäinen väkevä rynnistys jäi pienestä kiinni. Max Verstappenilta hieman ovelampi herrasmiesele ja avauskisa olisi saanut Red Bullille maukkaan kruunun. Viikonloppu kun oli käytännössä Verstappenin. Mutta jos ei ole täydellinen Mercedestä vastaan, tässä on lopputulos. Red Bullin vauhti antoi äärimmäisen lupaavaa kuvaa jatkoa ajatellen. Verstappen aiheuttaa tosissaan harmaita hiuksia Lewis Hamiltonille ja Valtteri Bottakselle. Eikä Sergio Perezillä mene enää kauaa, kun hän on mukana taistossa. Nousu varikolta viidennelle sijalle oli osoitus meksikolaisen ja Red Bullin auton potentiaalista.
LUE MYÖS: Max Verstappen hermostui Red Bullin “käskystä” – teki pakotettuna kohtalokkaan herrasmieseleen
McLaren
Brittitalli väläytteli jo kauden alla ajetuissa talvitesteissä. Eikä maistiainen vienyt väärään suuntaan. Kisan alussa McLaren-kuljettajat pystyivät jopa hetken haastamaan Valtteri Bottasta. Etenkin McLarenin brittikuski Lando Norris nosti päätään. Samaan aikaan kun uusi McLaren-ässä Daniel Ricciardo haki vielä optimaalista sävelmää uuden ajokkinsa kanssa, nuori britti keräsi äärimmäisen tärkeitä pisteitä neljännellä sijallaan. Nyt Norrisilta kaivataan tasaisuutta. Mikäli hän löytää sitä, ja Ricciardo pääsee sinuiksi McLarenin kanssa, on brittitalli vahvoilla.
Yuki Tsunoda
Tältä kaverilta on lupa odottaa paljon. Sisääntulo aika-ajoihin oli suorastaan henkeä salpaava, kun nuori japanilainen iski tauluun koko porukan kakkosajan. Jänne ei aivan kestänyt kärkikymmenikköön aika-ajon edetessä, mutta kisassa nähtiin taas loistavaa päättäväisyyttä ja varmuutta. Yhdeksäs sija tuli muun muassa Kimi Räikkösen ohittamisen kautta. Banzai!
Välimallin Passat
Ferrari & Alfa Romeo
Jo ennen kisaviikonloppua Ferrarin aiemmin polleat kehityspuheet alkoivat laantua uhkaavasti. Charles Leclerc kuulosti suorastaan masentuneelta matalien odotustensa kanssa. Moottorista löytyi sentään potkua enemmän kuin viime kaudesta, mutta jo nyt näyttää selvältä, ettei se riitä McLarenin – saati kahden kärkitallin kyytiin. Leclerc oli nyt 6:s ja Carlos Sainz 8:s. Alfa Romeo elää Ferrari-voimasta, ja Kimi Räikkösellekin (11:s) kisa jätti liki pistesuorituksesta huolimatta hiukan valjun maun.
Video: Ferrarin Carlos Sainz, Aston Martinin Sebastian Vettel ja Alpinen Fernando Alonso käyvät tiukkaa kisaa
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOPIT
Nikita Mazepin
"Siinä on kaveri, joka ei yksinkertaisesti kuulu tuonne”. Mika Salon toteamus ensimmäisen kierroksen mokasta tiivistää hyvin tilanteen, jossa F1-tulokas Nikita Mazepin kauteen lähteen. Isukin rahoilla sarjaan tulevia maksukuskeja on helppo nälviä, mutta kun täysin väärään liigaan joutunut kuski tyrii viikonloppuna joka ainoan aika-ajo- ja kisakierroksensa, ei tuomiossa voi päätä silitellä. Monet sentään ymmärtävät oman puutteensa ja tyytyvät ajamaan joukon perällä. Mazepinin ylpeys ei vain taida antaa sen vertaa periksi.
Startti: Verstappen pitää kärkisijansa, Mazepin spinnaa seinään
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sebastian Vettel
Kun uusi rakkaustarina lähtee kangerrellen liikkeelle. Ihastus, joka ei vielä toisillakaan treffeillä anna halausta. Vettel koki pahoja ongelmia Bahrainin talvitesteissä, mitkä heijastuivat myös kauden avausviikonloppuun. Epäonnea ja hölmöilyjä lauantaina, hölmöilyjä ja vaikeuksia sunnuntaina. Viiden napatun MM-pisteen sijaan Vettel poistui Bahrainista mukanaan vain viisi rangaistuspistettä. Josko huominen olisi valoisampi?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sääntötulkinnat & kilpailujohto
Ja taas se alkaa. Sääntökirjaan voidaan painaa vaikka kuinka paljon sivuja, mutta kun käytännön pelisäännöt sovitaan ennen viikonloppua, tulkinnanvaraa pitäisi jäädä mahdollisimman vähän. Ratarajojen ylityksiä valvottiin tasan yhdessä paikassa rataa, ja siitäkin tulkinnasta tiimeillä oli täysin eri käsitys keskenään. Mersun tallipomo Toto Wolff avasi kisan jälkeen FIA:n kilpailujohdon ristiriitaista viestintää, kun tuuli tuntui kääntyneen kesken kisan. Rajan sai kuulemma ylittää, mutta sillä ei saanut saavuttaa etua. Okei, kiva. Lopulta Red Bullin itse aloittama keskustelu johti ratkaisevasti Max Verstappenin voiton menetykseen.
Esteban Ocon
Jos Aston Martinilla Lance Strollin ylivoimaisuuteen Sebastian Vetteliin nähden oli jotain perusteita, Renaultilla Esteban Ocon jätti itsestään huolestuttavia merkkejä. Ocon kärsi lauantaina epäonnesta, kun hänen viimeinen aikakierroksensa meni piloille Carlos Sainzin Ferrarin hyytymisen takia. Sunnuntaina Ocon ei missään vaiheessa pystynyt vakuuttamaan. Vettel antoi vielä viimeisen myrkyllisen suudelman ja sunnuntai oli sillä selvä. Ero tallikaveriin Fernando Alonsoon, siis kaveriin, joka palasi kahden vuoden sapattivapaalta, ja joka hyppäsi täysin uuteen autoon, oli merkittävä. Alonso hurmasi ja sai kaiken irti Alpinesta aina keskeytykseen asti. Ocon sen sijaan jäi välittömästi varjoihin. Ei hjyva.