Ammattikuljettajapula häiritsee polttoainetoimituksia Iso-Britanniassa. Maassa kaavaillaan pikaisia muutoksia viisumilainsäädäntöön.
Brittimedioiden mukaan saarivaltion päättäjät aikovat jo viikonlopun aikana tuoda julki väliaikaisia muutoksia, jotta ulkomaisten ammattikuljettajien viisumihakemukset käsiteltäisiin jouhevammin. Eri arvioiden mukaan kuskipula johtuu koronapandemian lisäksi työikäisen väestön vanhenemisesta ja poistumisesta työmarkkinoilta, sekä Britannian EU-eron jälkeen voimaan tulleista työlainsäädännön kiristyksistä.
Brexitin jälkeen EU-maiden kansalaiset eivät enää saa työskennellä Britanniassa ilman viisumia.
Paikallisen kuljetusalan liiton mukaan maassa on tällä hetkellä noin sadantuhannen ammattikuskin vaje. Kuskipulan takia polttoainetta ei saada toimitettua asemille toivotulla tahdilla.
Muun muassa BBC:n uutisen mukaan väliaikaiset maahanmuuttoon suunnitellut muutokset tarkoittaisivat noin 5 000:n viisumihakemuksen pikaista hyväksymistä.
Brittihallitus on toistuvasti kehottanut kansalaisia välttämään polttoaineen hamstraamista. Viranomaisten mukaan jalostamoilla on tarpeeksi polttoainetta, eikä kansalaisilla ole syytä paniikkiin.
Lue myös: Brexitin aikaansaama kuljettajapula Britanniassa häiritsee polttoainetoimituksia: BP ja Esso sulkivat osan huoltoasemistaan – Johnson pyytää olemaan hamstraamatta
Kuljettajapula hankaloittaa polttoainejakelun lisäksi ruokatoimituksia sekä muiden kuluttajatuotteiden matkaa kauppojen hyllyille.
BBC:n tietojen mukaan brittihallitus kaavailee pikatoimien lisäksi laajempia muutoksia, jotka liittyvät kuljettajakoulutukseen sekä muun muassa kasautuneen ajokoesuman purkamiseen.
Tankkaajille ostokatto
Maassa toimivat polttoaineketjut ovat joutuneet sulkemaan väliaikaisesti polttoainepumppujaan. Esimerkiksi BP, jolla on maassa noin 1 200 polttoainepistettä, sulki noin 20 toimipistettä. Sulkemisten lisäksi yksittäisistä polttoainelaaduista on pulaa yhtiön 50–100:lla asemalla.
Niin ikään Tesco-asemia on jouduttu sulkemaan niitä hallinnoivan ExxonMobil-yhtiön mukaan.
Noin 340:llä asemalla Briteissä operoiva EG Group päätti puolestaan rajoittaa yksittäisen polttoaineoston 30 puntaan eli noin 35 euroon.
BBC:n analyysin mukaan moni hallituksen ministeri nikottelee väliaikaisiakin työlupakevennyksiä vastaan.
Brexitin jälkeen kiristetyn työlainsäädännön tarkoitus oli nimenomaan viestiä yrityksille, ettei ulkomailta voisi enää haalia halpatyövoimaa, vaan pikemminkin kotimainen työvoima pitäisi kouluttaa ja palkita paremmin.
Nyt, väliaikaisetkin, viisumimuutokset heikentävät edellä mainittua viestiä.