Valtteri Bottaksella on yksinkertainen tavoite Kiinan F1-kisaan: ehjä viikonloppu.
Australiassa Bottaksen aika-ajo oli heikko ja lisäksi hän sai viiden lähtöruudun rangaistuksen vaihdelaatikon vaihdon takia. Bahrainissa Bottas sai upean startin, mutta avausmutkan kolarista tullut rangaistus ja etusiiven vaurio jättivät todellisen iskukyvyn piiloon. Nyt siis huutaisi ehjää viikonloppua.
– Semmoinen normiviikonloppu, ei mitään rangaistuksia sun muita, niin näkee oikeasti, missä sijoilla ollaan, Bottas toivoi torstaina, mutta totesi perään faktan.
– Nyt meille on selvinnyt tilanne, ettei olla kovin tyytyväisiä kuinka nopea se auto on tällä hetkellä. Kovasti tehdään töitä, että sitä saadaan parannettua ja koko alkuviikonkin olen ollut aika tiiviisti tallin kanssa yhteydessä, että miten tässä pystyy kuljettajana auttamaan. Olen pyrkinyt antamaan mahdollisimman yksityiskohtaista palautetta, suomessa torstaina vieraillut Bottas selvitti.
Williamsin tilanne on odotettua heikompi, sillä Mercedes ja Ferrari ovat aiempaa kauempana ja samaan aikaan takaa esimerkiksi Red Bull ja Toro Rosso ovat tunkeneet niskaan hengittämään.
– Ilman rangaistusta Bahrainissa olisi voitu olla siinä viiden paikkeilla, mutta sieltä putosi (Sebastian) Vettelkin, eli ei ihan huikeaa se vauhti sinänsä muutenkaan olisi ollut. Tiedän, että tästä tulee haastava vuosi, mutta täysillä mennään eteenpäin, Bottas summasi.
Pienikin parannus on iso
Williams, kuten kaikki muutkin, tuo autoonsa jatkuvasti uusia päivityksiä. Bahrainissa tallikaveri Felipe Massalla oli testissä uusi etusiipi, Bottas toivoo saavansa uudistuksen Kiinaan. Kehitys tulee pienistä asioista.
– Kun niitä tulee paljon, se auttaa. Mercedeksen ja Ferrarin jälkeen on niin tasaista, pakka on niin tiivis, että jokainen pieni parannus auttaa tosi paljon. Toivottavasti päästään porukasta eroon, ja vaikka muutkin varmasti kehittyvät, meidän pitää vain yrittää tehdä parempaa työtä.
Kahden kärkitallin saavuttaminen on Williamsille todella haastavaa, sillä Mercedeksen ja Ferrarin resurssit ovat omassa luokassaan. Lisäksi kaksi kärkitallia taistelee tosissaan mestaruudesta, joten molemmat tekevät kaikkensa viimeiseen asti.
– Jossain vaiheessa meidän pitää tehdä se päätös, että missä vaiheessa aletaan keskittymään uuteen kauteen, kun tulee uudet sääntömuutokset. Näen sen (kärkitallien saavuttamisen) vaikeaksi, mutten mahdottomaksi. Meille on tärkeämpi se, että pystytään olemaan siinä top-3:ssa tiimin pisteissä ja itse henkilökohtaisesti niin korkealla kuin mahdollista.
Kiinan osakilpailu ajetaan ensi viikolla.