Lisääntynyt aerodynamiikka on uusien F1-autojen suuri vahvuus, mutta se luo haasteita ohitustilanteissa, linjaa Mercedeksen Valtteri Bottas.
Tämän kauden autot ja renkaat ovat entistä leveämpiä, mikä on parantanut ajokkien aerodynamiikkaa huomattavasti. Tämä näkyy varsinkin selkeästi kasvaneissa mutkanopeuksissa.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 08.55
Lauantai: Harjoitukset klo 06.55, aika-ajo klo 09.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Monet kuljettajat arvostelivat Australian kisan jälkeen, että uusilla autoilla on erittäin vaikea ohittaa. Suomalaiskuskit Bottas ja Ferrarin Kimi Räikkönen kuitenkin huomauttivat, että Melbournen rata eroaa paljon tyypillisistä F1-radoista, eikä yhden kisan perusteella kannata vetää isoja johtopäätöksiä.
Bottas selvitti ohittamisen haasteita Australian kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa. Hän yksinkertaisti asian suomeksi C Moren haastattelussa torstaina.
– Näiden autojen pito tulee enimmäkseen lisääntyneestä aerodynamiikasta. Mitä lähempänä ajat edellä ajavaa autoa, aerodynamiikka ei pelaa miten pitäisi edellä olevasta autosta johtuvan pyörivän ilman takia, suomalaiskuski selvitti.
– Lisäksi leveämpi auto on luonnollisesti vaikeampi ohittaa. Niistä se johtuu.
Bottas kertoo pääkuvan videolla muun muassa mielipiteensä sadekelin kisoista. Onko märällä radalla ajaminen enää haaste niin kuin Williamsilla?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.