Brittimatkustaja osti kaikki pähkinäpussit lennollaan: "Ette jättäneet vaihtoehtoja"

pähkinä_etu
Matkustaja joutui ostamaan kaikki lennon 48 pähkinäpussia. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 08.08.2023 14:32

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Brittinainen kertoo joutuneensa ostamaan koko lennon pähkinät, kun lentohenkilökunta ei ottanut hänen allergiaansa tarpeeksi hyvin huomioon.

Vakavasta pähkinäallergiasta kärsivä nainen osti jokaisen pähkinäpussin lentoyhtiö Eurowingsin lennolla, kun henkilökunta naisen mukaan jätti huomiotta hänen pyyntönsä olla tarjoilematta niitä, uutisoi muun muassa Independent.

Leah Williams, 27, kertoo maksaneensa 168 euroa 48 maapähkinäpussista. Summa oli liki kolme kertaa suurempi kuin hänen lentolipusta maksamansa summa. Williams oli matkalla Lontoosta Dusseldorfiin.

Williams kertoo pyytäneensä lentohenkilökuntaa informoimaan muita matkustajia hänen allergiastaan ja pyytämään, etteivät muut matkustajat ostaisi tai söisi pähkinöitä lennolla. Naisen mukaan henkilökunta kieltäytyi. 

Tämän vuoksi brittinainen päätti ostaa jokaisen pähkinäpussin ja pyysi pistämään ne pois.

– Stuertit toljottivat minua kuin olisin hullu ja sanoivat, että "mutta niitä on paljon, meidän pitää laskea ne kaikki". Sanoin, että "olkaa hyvät ja laskekaa ne kaikki, ja maksan ne kaikki, kun ette kerta jättäneet minulle vaihtoehtoja", Williams kertoi Mirrorille.

– Eurowingsin pitäisi hävetä sitä, kuinka he hoitivat tilanteen, ja siitä, miltä he saivat minut tuntemaan.

Williams pyytääkin hyvitystä ostamistaan pähkinöistä.

Lue myös: Pienikin määrä allergian aiheuttajaa voi olla hengenvaarallinen allergiselle lapselle – tällaisia vaaratilanteita voi syntyä tietämättömyydestä

Edustajan mukaan naiselle tarjottiin toista ratkaisua

Eurowingsin edustaja kertoo Independent-sivustolle yhtiön olevan pahoillaan siitä, ettei lento edennyt mukavasti. Edustajan mukaan Williams ei kuitenkaan ollut pakotettu ostamaan kaikkia pähkinöitä, vaan hänelle tarjottiin mahdollisuutta, jossa hänen lähellä istuvilleen kerrottaisiin naisen allergiasta.

– Hän suostui ensin, mutta päätti kuitenkin ostaa kaikki paketit, edustaja sanoo.

Lentoyhtiö huomauttaa, ettei se voi taata, ettei koneesta löytyisi mitään ruoka-allergiaa aiheuttavia tuotteita.

– Koska on olemassa monia allergioita ja ruoka-aineherkkyyksiä, ei ole mahdollista sulkea pois niiden olemassa oloa lennolta, edustaja sanoo.

Huolimatta säännöllisestä ja huolellisesta siivouksesta koneessa voi esimerkiksi olla jäämiä myös edellisiltä lennoilta.

Allergiasta kärsiviä kehotetaankin ottamaan mahdolliset lääkkeet mukaan käsimatkatavaroihin.

Independentin mukaan useimmat brittiyhtiöt kuuluttavat, jos joku lennolla on pahasti allerginen pähkinöille ja pyytävät muita matkustajia välttämään niiden syömistä. Kaikki yhtiöt eivät tähän suostu. Esimerkiksi turkkilainen Turkish Airlines on yksinkertaisesti jopa poistanut lennoiltaan pähkinäallergiasta kärsiviä matkustajia.

Lue myös: Lennolla tarjoiltiin pähkinöitä, vaikka vakavasti allergiselle Lauralle oli luvattu toisin: "Pakenin vessaan"

Lue myös: Nainen sai väärän ruoan lentokoneessa – painajaismainen lopputulos: "Elämäni pahin lento"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Katso myös: Tällä lennolla kuultiin kummallinen kuulutus

1:28img

Southwest Airlinesin lennolla koettiin kummia, kun lentäjä joutui kuuluttamaan matkustajille muistutuksen siitä, että nakukuvien levittäminen AirDropin välityksellä tulee lopettaa. Kuuntele kuulutus videolta.

Lähteet: Independent, Mirror

Tuoreimmat aiheesta

Allergiat