Joukkoliikenteen sähköistyminen Suomessa ottaa merkittävän askeleen maanantaina, kun Pohjolan Liikenteen tilaamat 30 uutta täyssähköbussia aloittavat liikenteen Espoossa ja Keravalla. Kyseessä on Suomen suurin yksittäinen sähköbussien käyttöönotto. Bussinkuljettaja rakastui heti uuteen työkaluunsa.
Uudet sähköbussit liikennöivät pääkaupunkiseudulla lähinnä Espoossa ja Keravalla, mutta niitä voi ajoittain nähdä Helsingissäkin.
Maanantainen käyttöönotto on merkittävä, koska Suomessa ei ole koskaan otettu kerralla käyttöön näin suurta määrää sähköbusseja kerralla. Suomessa ollut pääsääntöisesti vain vähän sähköbusseja testikäytössä.
Nyt tehty hankinta on markkinaehtoinen ja Pohjolan Liikene tilasi sähköbusseja "vapaaehtoisesti" paljon enemmän, kuin liikennettä kilpailuttava Helsingin Seudun Liikenne (HSL) -kuntayhtymä edellytti. HSL:lle olisi riittänyt viiden bussin hankinta kolmenkymmennen sijaan.
– Kyllä tämä on yksi pitkän bussiurani kohokohdista, kun pääsemme ottamaan käyttöön uutta käyttövoimaa, sanoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko.
Yhtiö päätyi täyssähköbusseihin, sillä ne ovat käyttövarmuutensa takia paras vaihtoehto.
– Päädyimme sähköön, koska näemme, että se on hyvin hallittavaa ja varmatoimista. Saimme myös sähköbusseista hyvät referenssit, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Heikki Alanko.
Markkinoilla on myös vaihtoehtoja täysähköbusseille. Alangon mukaan päästöttömät vetybussit ovat toistaiseksi vielä liian varhaisessa kehitysvaiheessa. Kaasubussien käytössä on taas ollut teknisiä ongelmia.
Sähköbussin hankintahinta on merkittävästi dieselbussia kalliimpi, jopa kaksikertainen. Siitä huolimatta bussioperaattorin on taloudellisesti kannattavia käyttää sähköä,
– Näissä on dieseliä pienempi energiakustannus ja pienemmät kunnossapitokustannukset, mikä tekee sen, että ne voivat kilpailla dieselin kanssa Alanko sanoo.
Kiinalaisyhtiö on maailman suurin bussien valmistaja
Uudet bussit on valmistanut kiinalainen Zhengzhou Yutong Group, joka on Financial Timesin mukaan maailman suurin linja-autojen valmistaja. Yhtiön valmistaa noin 65 000 linja-autoa vuodessa.
Yutongin busseja on aiemmin hankittu muun muassa Islannin pääkaupunkiin Reykjavikiin ja Tanskan Roskildeen.
Yutongin uusissa busseissa ei ole muita vaiheita kuin yksi eteen- ja yksi taaksepäin. Välityssuhde on optimoitu kaupunkiajoon sopivaksi. Kokenut bussinkuljettaja kehuu vuolaasti uutta työkaluaan. HSL-alueella ja sen edeltäjissä 30 vuoden ajan bussia ajanut perehdyttäjäkuljettaja Risto Vormala ei enää vaihtaisi takaisin dieseliin.
– Täytyy sanoa, että tämä on yksi parhaista mitä olen ajanut: erittäin pehmeä ja kun ei ole mekaanista vaihdelaatikkoa, niin tämä ei nyi. Tämä on myös mukava jarruttaa, rullaa hyvin. Kun antaa pikkaisen kaasua, niin se kulkee kuin itsestään.
HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen vahvistaa, että kuljettajat ovat pitäneet testikäytössä olleista sähköbusseista.
– Kuljettajat ovat kertoneet, että he ovat työpäivän jälkeen paljon virkeämpiä kuin dieselbussilla ajaessaan, kun tärinää, nykimistä ja melua on vähemmän.
Hiljaisuus on otettu huomioon
Sisältä uudet sähköbussit näyttävät lähes samalta kuin perinteiset dieselbussit. Merkittävin ero on lähinnä latauspistokkeen matkustamon puolelta viemä tila, joka muuttaa yhden vastakkain istuttavan paikan nelipenkkisestä kolmipenkkiseksi.
Ehkä selvin ero vanhoihin busseihin on hiljaisuus. Matalalla nopeudella edes rengasmelu ei kuulu kunnolla sisälle. Hiljaisuus on myös turvallisuuskysymys, johon on varauduttu. Sähköbussissa onkin lisäosa, joka ainakin helsinkiläisille on tuttu lähinnä raitiovaunuista.
– Kun tällä ajaa keskustassa, tämä ei pidä juuri mitään ääntä, niin ihmiset välttämättä ei havainnoi, että bussi on tulossa. Tässä onkin tällainen ratikkakello, sanoo Vormala ja laittaa tutun äänen soimaan.
Kaikki uskovat kasvuun
Bussit ladataan pääsääntöisesti öisin niiden ollessa varikolla, joten ne eivät tarvitse latauspisteitä reitin varrelle.
Yhdellä yön aikana tehdyllä latauksella voi ajaa vähintään 200 kilometriä säässä kuin säässä ja hyvissä oloissa jopa yli 300 kilometriä. Tarvittaessa bussia voi ladata kesken päivänkin.
Tähän asti Suomessa testikäytössä olleet harvat sähköbussit ovat olleet jatkuvasti päätepysäkeillä ladattavia.
Liikennettä ostavan HSL:n tavoitteena on, että pääkaupunkiseudulla olisi vuoteen 2025 mennessä käytössä 400 sähköbussia. Alanko toivoo, että Pohjolan Liikenteenkin sähköbussilaivasto olisi tuohon mennessä kasvanut merkittävästi nykyisestä.
– Olisin erittäin pettynyt, jos se luku ei ala sadalla, Alanko sanoo.
Dieselbusseista luovutaan pikkuhiljaa. Yhden dieselbussin käyttöikä on noin 15 vuotta, joten täysin sähköiseksi liikenne muuttuu vasta pitkällä 2030-luvulla.
– Toivoisimme, että vuoteen 2030 mennessä puolet liikennöitsijöiden busseista olisi sähköbusseja, Mäkinen sanoo.
Myös Alanko on varma, että sähköbussit valtaavat markkinat lähivuosina.
– Näen, että sähköbussit ovat nyt toden teolla tulleet markkinoille ja toivon, että niitä alkaa tulla. Näen, että nyt pystytään rakentamaan sellaisia kokonaisuuksia, että sähköbusseilla pystytään taloudellisesti menestymään.
Pääkaupunkiseudun lisäksi sähköbusseja on paikallisliikenteen koekäytössä muun muassa Tampereella ja Turussa.