Kuva Ferrarin voimayksikön energiaa kierrättävän ERS-järjestelmän hajoamisesta vaihtuikin polttomoottorin sylinterin pettämiseksi. Joka tapauksessa Charles Leclerc menetti vian takia tarjolla olleen ensimmäisen F1-voittonsa Bahrainissa.
LUE MYÖS: Bahrainin GP:n topit ja flopit: Sebastian Vettelin laskuri on käynnistynyt – Ferrarin ratissa nähtiin F1:n tulevaisuus
Leclercin ongelmat alkoivat reilut kymmenen kierrosta ennen maalia. Monacolainen raportoi tehojen katoamisesta, jolloin tiimi yritti ohjeistaa häntä nollaamaan vikaa ratin säätimistä.
Leclerc nopeasti tyrmäsi ajatuksen, ja myöhemmin paljastui, että vika rajoittuikin vain polttomoottoriin. Tallipäällikkö Mattia Binotto raportoi tapahtuneesta jo kesken tutkimusten.
– Tarkistamme juuri moottoria, joten meillä ei ole vielä selvää selitystä sille, mitä tapahtui, Binotto aloitti Autosportin mukaan, mutta jatkoi sitten:
– Se on moottorivika. Meillä oli palamisvika yhdessä sylinterissä, mutta emme ole vielä saaneet sitä selvitettyä, Binotto tarkensi Autosportille.
Ferrari lähettää moottorin nyt tutkittavaksi Maranellon tehtaalle. Johtoasemasta romahtaminen heikon luotettavuuden takia on vakava ongelma. Nyt asia tutkitaan erittäin huolellisesti.
– Käytämme sitä (moottoria) taatusti Kiinan harjoituksissa, meillä on koko perjantai aikaa arvioida sen toimintaa ja suorituskykyä, Binotto sanoo.
Ongelmasta lähti tuoreeltaan liikkeelle tieto, että kyseessä olisi ollut lämpöenergiaa kierrättävästä MGU-H:sta, mutta Binotton mukaan tämä on täysin perätön heitto.
– En tiedä, mistä ne huhut tulivat. MGU-H:ssa ei ollut mitään vikaa, hän vastasi.
– Kun jotain tuollaista tapahtuu, niin ainakin yritetään muuttaa moottorikarttoja. Sitä yrittää selvittää, voiko sitä mitenkään parantaa. Se ei onnistunut tänään, joten meidän piti pärjätä sen kanssa kisassa, Binotto jatkoi.
Binotton mukaan vika oli kuitenkin pieni ja yksittäisen osan aiheuttama.