Diili-ohjelmasta tuttu Noora Fagerström teki aiemmin viittä eri työtä – näin elämäntaso muuttui menestyskonseptin myötä: "Nyt on kiva ottaa vähän iisimmin"

Smoothie- ja mehubaarin perustaja Noora Fagerström kertoo SuomiAreenassa, miten hänen elämänsä muuttui menestyskonseptin keksimisen ja osittain myymisen myötä.

Vuonna 2010 Jungle Juice Barin perustanut yrittäjä ja sijoittaja Noora Fagerström, 36, nauttii nyt viimein vapaa-ajastaan ja työnsä hedelmistä. Myös Diili-ohjelmasta tuttu Fagerström saa viettää aikaa kolmen lapsensa ja yrittäjänä työskentelevän aviomiehensä kanssa.

Fagerström jättäytyi perustamansa yrityksensä toimitusjohtajan pestistä viime vuonna. Hän myös myi osan yrityksestään pääomasijoittajalle, jonka myötä yrityksen velat saatiin kuitattua. Yrityskaupasta jäi myös jotain omaan käteen.

– Vähän vaikeaa määritellä, tuliko siitä rikkaaksi, mutta kyllä siitä nyt vähän sai itselleen. Kyllä siinä tapahtui muutosta elintasossa. Olimme ottaneet alkuvuosina niin paljon henkilökohtaista lainaa.

– Oli ihana tunne, kun pääsi kaikista veloista vois.

"Ajattelin, että nyt minulle riittää"

Myös lapset olivat sitä mieltä, että äitiä tarvitaan enemmän kotona.

– Ajattelin, että nyt minulle riittää. Ei minun tarvitse enää.

– Ajattelin myös yrityksen parasta. Se lähti nollasta ja teimme kaiken itse. Kun minä lopetin, liikevaihto oli vähän vajaa 19 miljoonaa ja työntekijöitä oli 550. Se on jo hyvin erilaista johtamista kuin se Start Up, minkä aloitin.

– Ajattelin, oli myös yrityksen kannalta parempi, että tuli ammattijohtaja, joka vie senseuraavalle tasolle.

"Elän omilla sijoituksilla"

Fagerström ei kuitenkaan jäänyt täysin toimettomaksi yrityskaupan myötä. Itseään touhukkaaksi luonnehtiva yrittäjä on mukana tällä hetkellä kymmenessä eri hallituksessa: hän mentoroi muita yrittäjiä ja pyörittää kahta muuta yritystä. 

Näin 36-vuotias nainen kertoo tuloistaan.

– Joistain hallituksen kokouksista maksetaan palkkiota. Elän omilla sijoituksilla. Meillä on asuntosijoitusta mitä tehdään ja sijoitetaan myös osakkeisiin. Sillä täytyy sumplia. Palkkaa en ota mistään tällä hetkellä. Olin melkein 10 vuotta toimitusjohtajana ja koen, että nyt on kiva ottaa vähän iisimmin.

Idea smoothie-baarista tuli urheilun kautta

Työn tekemisen lisäksi Fagerström on ollut myös kova treenaamaan. Urheiluharrastuksen myötä hän myös keksi ideansa smoothie-baarista.

Vuonna 2000-luvun alussa Fagerström matkusti Dubaihin, jossa hän törmäsi smoothie-baariin.

– Olin silloin tosi kova treenaamaan ja vedin aina pahanmakuisia palautusjuomia. Kun sain ensimmäistä kertaa käteen smoothien, jossa oli marjoja, hedelmiä ja proteiinia, ajattelin, että miksi tällaista ei ole Suomessa?

Myöhemmin hän lähti opiskelemaan tradenomikouluun yrittäjälinjalle, koska tiesi haluavansa yrittäjäksi. Fagerströmillä oli koulussa useita ideoita, joita hän pohti mahdollisiksi yrityksiksi. Lopulta uusi matka muutti kaiken.

– Mentiin 2009 miehen kanssa Balille Singaporen lentokentän kautta. Minulla oli siinä vaiheessa vuosi koulua jäljellä. Näin lentokentällä jo kaukaa samaisen mehubaarin, jonka olin nähnyt Dubaissa ja tajusin, että tämä se on! Siitä tiesin, että tämän minä teen Suomeen.

– 2011 saatiin eka paikka auki. Mies lähti siihen mukaan ja hän auttoi tosi paljon. Vedettiin tätä kimpassa.

Parisuhde ja työ samassa paketissa

Yhteistyö oman puolison kanssa ei ollut aina helppoa.

– Alussa oli haastavaa, kun oli valtataistelua siitä, kuka päättää ja mistä asioista. Nyt on kolme pientä lasta ja kaikilla harrastuksia ja kouluja. On tosi hyvin saatu sumplittua arkea.

Pariskunta perusti myös hiljattain toisen firman yhdessä.

– Olemme perustaneet isännöintitoimiston. Tämäkin tuli omasta tarpeesta. Minulla on niin huonoja kokemuksia isännöinnistä ja koen, että sitä voisi tehdä paljon paremmin.

Fagerström kertoo mielipiteensä Diili-voittaja Sointu Borgista

Fagerström kertoo saavansa paljon palautetta seuraajiltaan sosiaalisesta mediasta. Hän jakaa mielellään vinkkejä aloitteleville yrittäjille. Nainen oli myös mukana Diili-ohjelmassa, minkä myötä hän sai näkyvyyttä televisiossa.

Viimeisimmän Diili-kauden voittiSointu Borg, josta on ohjelmasta voiton myötä tullut tuttu myös persoonallisena julkkiksena.

– Sointu on ihana. Kyllä alusta asti katsoin, että siinä on tekijätyyppi: Paljon kontakteja, hirveästi ideoita eikä pelännyt sanoa ajatuksiaan ääneen, vaan toi ne esille. Nyt me ollaan tehty töitä kimpassa. Perustettiin se yritys, joka tuli siinä finaalijaksossa.

Borg on säväyttänyt mediassa räiskyvällä persoonallaan ja rohkeilla otoksillaan. Fagerström ei ole yllättynyt Diili-voittajan saamasta mediahuomiosta.

– Tiesin, että näin siinä varmaan käy. Hänen ulosantinsa on niin voimakas ja mielestäni se rikkoo tiettyjä ennakkoluuloja, mikä on tosi hienoa.

Lue myös:

    SuomiAreena-videot

    Uusimmat