Moottorin tuore nastarengastesti osoitti, että talvirenkaiden välillä on edelleen yllättävän suuria eroja. Lisäksi testin paras rengas jouduttiin hylkäämään. Koko testi on luettavissa Moottorin keskiviikkona 26. elokuuta ilmestyvässä numerossa 9/2020.
– Suurin osa, eli neljä viidestä suomalaisautoilijasta, valitsee edelleen autonsa alle nastarenkaat. Siksi pidämme niiden testaamista liikenneturvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeänä asiana, toteaa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen tiedotteessa.
Moottori toteutti kahdeksan 225/50 R17 -kokoisen nastarenkaan testin yhdessä suomalaisen Test Finlandin kanssa. Aiempina vuosina on testattu pääasiassa suosituinta kokoa 205/50 R16.
– Nyt oli mielenkiintoista havaita, muuttuuko tunnettujen merkkien järjestys, kun renkaat ovat astetta leveämpiä, testin kokoamisesta vastannut toimittaja Jussi Saarinen kertoo.
Paras hylättiin
Yksi testatuista renkaista oli Continentalin kuminastoilla varustettu Conti Ice Contact 3. Testi ei kuitenkaan mennyt sen osalta putkeen.
– Viimeisenä vuorossa olleessa märkäkäsittelykokeessa Continentalin renkaista irtosi kymmeniä nastoja muutaman renkaille rankan ratakierroksen aikana. Muissa renkaissa ei vastaavaa nastakatoa esiintynyt, testijohtaja Pasi Piironen Test Finland Oy:stä raportoi.
Testissä todettu nastojen irtoaminen ei ollut yksittäistapaus, sillä Continental veti viime keväänä kuminastoitetut renkaansa väliaikaisesti pois markkinoilta nastojen irtoamisen vuoksi. Testin toteutusaikaan kuminastoitettu rengas oli vielä myynnissä, mutta nyt samasta renkaasta myydään alumiinirunkoisilla nastoilla varustettua versiota.
Continental olisi voittanut testin, mutta hylkäyksen seurauksena edellisvuosien voittaja, 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 nousi ykköseksi.
Hopeamitali tuli Suomeen, sillä kakkoseksi ylsi Nokian Hakkapeliitta 9.
Suuria eroja
Päätoimittaja Parviainen sanoo, että testin perusteella tunnettujenkin talvirenkaiden välillä löytyy yllättävän suuria eroja sen mukaan, millaisella kelillä ajetaan.
– Osalla renkaista on painotettu mahdollisimman hyvää jää- ja lumipitoa kohtuullisilla sulan kelin ominaisuuksilla, osalla taas asvalttiominaisuuksien painoarvo on ollut suurempi maksimaalisen talvisen suorituskyvyn kustannuksella.
Testissä olivat mukana seuraavat nastarenkaat:
- Bridgestone Noranza 001
- Continental Conti Ice Contact 3
- Gislaved Nord Frost 200
- Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
- Hankook Winter iPike RS2
- Michelin X-Ice North 4
- Nokian Hakkapeliitta 9
- Pirelli Ice Zero 2
Lähde: Moottori