Eettisten ja aineettomien lahjojen antamisen suosio pysyy yhä korkealla.
Vuosittain joulunaika lisää eettisten lahjojen, kuten rokotteiden, vuohien ja hygieniatarvikkeiden ostamista selvästi.
Esimerkiksi Suomen Unicefilla lahjat ovat menneet kaupaksi viime vuosien malliin. Viestintäjohtaja Jussi Kivipuron mukaan joulun ostoryntäys on vasta alkamassa.
– Poliorokote, joka maksaa 7 euroa on mennyt parhaiten kaupaksi. Toiseksi suosituin on ollut viiden euron jalkapallo pakolaisleirien lapsille. Kolmanneksi myydyin on ollut 25 euron lahjakori, jossa on rokotteita, malariaverkkoja ja koulutarvikkeita, kertoo Kivipuro.
Hänen mukaansa kauppa käy kuumana erityisesti joulua edeltävinä päivinä. Kivipuron mielestä juuri aineettomat lahjat ovatkin näppäriä jouluostoksien kanssa tuskaileville mattimyöhäisille.
– Jos lahjan ostaminen on unohtunut tai ei tiedä, mitä ystävälle antaisi, niin Unicefin lahjakortin voi printata netistä ihan viime hetkilläkin.
Myös World Vision arvioi, ettei kiinnostus aineettomien lahjojen antamiseen ole hiipunut. Järjestön mukaan suomalaiset haluavat suunnata lahjansa kaikkein hauraimpiin ja köyhimpiin valtioihin.
– Ehkä jouluna kuitenkin ajatellaan enemmän lahjan teemaa, jolloin lahjan pitäisi puhutella myös sen kotimaista saajaa, sanoo toiminnanjohtaja Tiina Saukko. – Meillä on tänä vuonna esimerkiksi syntymäpäivälahja, joka liittyy lapsikuolleisuutta vähentävään kampanjaan. Sitten ovat perinteiset vuohet ja sellaiset konkreettisemmat lahjat, joista saa myös hauskaa tarinaa joulunaikaan.
Eettisten ja aineettomien lahjojen tarjonta on lisääntynyt kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Unicefin ja World Visionin lisäksi lahjakauppaa pitävät suuremmista toimijoista muun muassa Plan, Kirkon ulkomaanapu ja Pelastakaa Lapset. Lisäksi lukuisat muut eri alojen järjestöt tarjoavat omia valikoimiaan.
– Varainhankinnan välineenä aineeton lahja on hyvä, koska siihen voi lähteä auttamaan pienemmälläkin summalla ja sillä selviää myös lahjaongelma, World Visionin Saukko sanoo.
Saukko korostaa, etteivät järjestöt kilpaile eettisten lahjojensa valikoimalla tai asiakasmäärillä. Hänen mukaansa jokainen yleishyödyllinen, luotettava järjestö on hyvä kohde.