Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus on selvittänyt eilistä laajaa palvelunestohyökkäystä. Tähän mennessä tiedetään, että hyökkäys tehtiin ulkomailta. Poikkeuksellisen laaja palvelunestohyökkäys kaatoi eilen valtionhallinnon viranomaisten ja ministeriöiden verkkosivustoja, mutta jo aamuun mennessä sivut toimivat normaalisti.
Eilen alkaneesta palvelunestohyökkäyksestä koitui kansalaisille lähinnä harmia. Verkkoon kirjautuminen oli mahdotonta ainakin verottajan, maistraatin, Kelan, poliisin ja sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palvelun sivustoilla.
Hyökkäyksen takia esimerkiksi omia reseptejään tai terveystietojaan ei päässyt katsomaan. Aavan johtava lääkäri Jukka Toivonen kertoo, että palveluestohyökkäyksestä ei kuitenkaan koitunut ihmisille vaaraa.
– En usko, että tästä on aiheutunut mitään välitöntä ongelmaa potilaille tai henkilöille ylipäänsä. Riippuu tietenkin miten pitkään tämä palvelunestohyökkäys on jatkunut.
Valtion tieto-ja viestintätekniikkakeskus Valtorin toimitusjohtaja Pasi Lehmus harmittelee kuitenkin, että palvelut kaatuivat.
– Jos useamman tunnin tällaiset kansalais- ja viranomaispalvelut ovat pois käytöstä, niin on se kyllä aika vakava haitta. Sinänsä käsittääkseni mitään ihmishenkiä ei tämän takia ole mennyt.
Hyökkäys tehtiin ulkomailta
Tieto valtion viranomaisten verkkosivuille kohdistuneesta palvelunestohyökkäyksestä saatiin eilen iltapäivällä, ja jo aamulla verkkopalvelut toimivat lähes normaalisti. Hyökkäyksen jäljet johtavat ulkomaille.
– Nämä hyökkäykset on monesti sellaisia, että siellä lopullisen lähtömaan selvittäminen on aika työlästä, Lehmus sanoo.
"Tästä taas opittiin"
Valtionhallintoon tehdään palvelunestohyökkäyksiä vuosittain jopa kymmeniä. Valtorin toimitusjohtaja Lehmus arvioi, että kyseessä oli ensimmäinen näin laaja hyökkäys Valtorin tuottaman julkishallinnon sivustoille.
– Nämä ovat vaikeita, mutta kyllä uskotaan, että tämä tapaus opetti meitä ja seuraavalla kerralla pystytään paremmin vastaamaan tähän. On tämä tällaista kilpajuoksua aina näiden murtautujien kanssa.
Lehmus sanoo edessä olevan kuitenkin vielä haasteita.
– Pyritään ennaltaehkäisemään ja varautumaan näihin, mutta tietenkin pyrittäisiin siihen, että kansalaisille olisi palvelut tarjolla 24/7 ja yhä enemmän kansalaiset siirtyisivät näihin digitaalisiin palveluihin. Ja tämä on tietenkin tosi hankalaa, kun katkoksia tulee ja samaan aikaan kuitenkin pyritään koko aika kannustamaan asiakkaita siihen nettiasiointiin.
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus on tehnyt palvelunestohyökkäyksestä keskusrikospoliisille tutkintapyynnön.