EK8: Sébastien Ogierin mestaruuskurssi romahti, Kalle Rovanperältä kammoveto – MTV seuraa

Esapekka Lapin auto koki kovia – suomalaistähti liikkeellä hurjannäköisellä Hyundailla 2:12
Esapekka Lapin auto koki kovia – suomalaistähti liikkeellä hurjannäköisellä Hyundailla

Chilen MM-rallissa ajetaan lauantaina kuusi erikoiskoetta ja kaikkiaan 139 ek-kilometriä. Kyseessä on kisan pisin päivä, jonka jälkeisen tulosluettelon perusteella jaetaan jo ensimmäiset pisteet. MTV Urheilu seuraa tässä artikkelissa päivän tapahtumia hetki hetkeltä.

KOKONAISTILANNE 8/16 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota1.24:12,4
2.Kalle RovanperäToyota+1,8
3.Ott TänakHyundai+8,1
4.Sami PajariToyota+31,4
5.Thierry NeuvilleHyundai+40,8
6.Grégoire MunsterM-Sport+54,2
7.Esapekka LappiHyundai+1:09,7
8.Adrien FourmauxM-Sport+1:13,4

LAUANTAIN OHJELMA:

EK9 Maria las Cruces 1 – 28,31 kmklo 17.05
EK10 Pelun 2 – 15,65 kmklo 21.07
EK11 Lota 2 – 25,64 kmklo 22.01
EK12 Maria las Cruces 2 – 28,31 kmklo 23.05

SEURANTA:

EK9 Maria las Cruces 1 – 28,31 km

Klo 17.05: Sesks liikkeellä. Päivän ensimmäisen lenkin viimeinen pätkä on käynnissä, ja tällä pätkällä voikin sitten sattua ja tapahtua. Rengasrikkojen vaara on suuri.

EK8 Lota 1 – 25,64 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota15:23,8
2.Elfyn EvansToyota+9,7
3.Ott TänakHyundai+10,7
4.Adrien FourmauxM-Sport+11,8
5.Thierry NeuvilleHyundai+12,9
6.Sami PajariToyota+14,8
7.Grégoire MunsterM-Sport+22,8
8.Esapekka LappiHyundai+26,1
9.Martins SesksM-Sport*+29,2

* Martins Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Sébastien Ogier osui kiveen ja keskeytti.

Klo 16.44: Evans häviää Rovanperälle 9,7 sekuntia, mutta pitää kärkipaikkansa 1,8 sekunnilla.

– Oli vähän sumua. En ajanut oikeaa rytmiäni, mutta kaikki kunnossa, Evans sanoo.

Klo 16.41: Tänak jää pyörähdyksensä myötä Rovanperälle 10,7 sekuntia, ja Rovanperä nousee kokonaistilanteessa edelle 6,3 sekunnilla.

Klo 16.39: Tänakilla oli pätkän alussa pieni tilanne.

Ott Tänak spinnaa – virolaistähti menettää arvokkaita sekunteja 0:57
Ott Tänak spinnaa – virolaistähti menettää arvokkaita sekunteja

Klo 16.38: Rovanperä pistelee aivan älyttömät pohjat! Hän on 11,8 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux! Tänak ja Evans jäävät takana niin, että Rovanperä saattaa nousta kerralla vaikka kisan kärkeen.

– Ihan hyvä pätkä. Tosi hankala on kyllä rengaskuluma jo ekalla lenkillä. Tuntee, että renkaat kuluu tosi paljon. Ei ole helppoa ajaa täysin jouhevasti koko aikaa, kun pitää miettiä rengasta.

Seuraava pätkä on rengaskulumaa ajatellen kaikkein pahin.

Klo 16.35: Pajari selvittää pätkän läpi. Hän jää Fourmaux'sta kolme sekuntia ja on tässä kohtaa kisassa vähintään kolmantena. Neuville nousee kuitenkin alle kymmenen sekunnin päähän.

– Aika haastavan oloista taas. Oli parempi pätkä kuin ensimmäisellä pätkälä. Tuli ajettua liian varovasti. Opettelua.

Klo 16.33: Neuville maalissa. Hän jää Fourmaux'n ajasta 1,1 sekuntia. Mahtaako kaikki olla kunnossa...

– Kaikki on enemmän tai vähemmän ok. En miettinyt Ogieria, hän oli jo valmiiksi takanamme. Ajattelemme vain itseämme. Nyt täytyy mennä.

Klo 16.31: Tässä Ogierin keskeytykseen johtanut tilanne:

Sébastien Ogierille karmea takaisku – viimeinen niitti mestaruustaisteluun? 1:22
Sébastien Ogierille karmea takaisku – viimeinen niitti mestaruustaisteluun?

Klo 16.27: Ogierin perässä tulleet Fourmaux ja Lappi ovat jo pätkän maalissa. Fourmaux on kiinni pohja-ajassa, pahasti kolhitulla Hyundailla ajava Lappi jää 14,3 sekuntia.

– Nelos-viitosvaihteella rupeaa (auton vauriot) vaikuttaa. Puskee aika paljon. Mutta eihän se hitaalla mitään vaikuta. Kunhan ajaa rauhallisemmin nopeat ja pitkät mutkat, niin kaikki ihan jees.

Klo 16.20: Ogier näyttäisi osuneen tiellä olleeseen kiveen. Tukivarsi meni mahdollisesti poikki.

– Se oli siinä. Nyt on Ogierin mestaruustaistelu, jos siinä nyt oli edes pieni, seitinohut oljenkorsi, nyt julistan sen päättyneeksi, MTV Urheilun Tomi Tuominen sanoo.

Klo 16.20: Ogier penkassa!

Klo 16.18: Sesks selvittää päivän ensimmäisen pitkän pätkän läpi. Ogier tulee perässä taas yli 20 sekuntia kovempaa. Muista Neuville on väliajoissa vielä Ogieriakin kovemmassa vauhdissa.

Klo 16.01: Ja sitten mennään taas. Sesks liikkeellä.

EK7 Pelun 1 – 15,65 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota10:35,0
2.Sébastien OgierToyota+0,9
3.Kalle RovanperäToyota+1,4
4.Ott TänakHyundai+4,1
5.Thierry NeuvilleHyundai+4,3
6.Adrien FourmauxM-Sport+9,1
7.Sami PajariToyota+14,1
8.Esapekka LappiHyundai+14,2
9.Martins SesksM-Sport*+24,9
10.Grégoire MunsterM-Sport+27,4

* Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Klo 16.01: Lauantain ajotapahtumien ulkopuolelta kerrotakoon, että Hyundai teki eilen protestin kilpailunjohtajan antamista laskennallisista ajoista, jotka nostivat Evansin perjantaipäivän jälkeen rallin kärkeen ohi Tänakin. Protesti kuitenkin hylättiin.

Klo 15.46: Evans nappaa pohja-ajan 0,9 sekunnin erolla Ogieriin. Kokonaistilanteessa Evansin johtomarginaali Tänakiin kasvaa 7,1 sekuntiin.

– Alussa oli aika liukasta. On vaikea arvioida pitoa.

Klo 15.43: Tänak kellottaa Hyundai-kuskeista kovimman ajan, mutta tappiota Ogierille tulee 3,2 sekuntia.

– Alku on vaikea, paljon mutaisia paikkoja ja kiviä. Aika paljon yllätyksiä. Loppu oli sellaista kuin odotimme.

Klo 15.40: Rovanperä taipuu Ogierille vain 0,5 sekuntia, ja kommentit ovat huomattavasti rohkaisevammat kuin eilen.

– Ihan ok. Tämä lenkki on aika paljon renkaan säästämistä. Ei tule olemaan helppoa, mutta yritetään ajaa hyvin.

Klo 15.38: Pajari maalissa. Tappiota Ogierille tulee 13,2 sekuntia, eli Pajari on kymmenyksen nopeampi kuin Lappi.

– Ihan ok. Aika liukasta on. Taas uutta. En ole näin hitaita teitä tällä autolla ajanut. On aika liukasta ja pitkä lenkki, niin pitää ajaa fiksusti, ettei kuluta rengasta loppuun.

Klo 15.35: Munster oli eilen mainiossa vauhdissa, mutta nyt tappiota Ogierille tulee kaikkein eniten, peräti 26,5 sekuntia.

Klo 15.30: Neuville maalissa. Tappiota Ogierille tulee 3,4 sekuntia.

– On todella liukasta, ja pehmeä rengas olisi ollut oikea valinta tälle pätkälle, mutta vielä on pari pätkää ajamatta ja ne ovat aika kuluttavia. Teimme joitain muutoksia autoon. Katsotaan, saammeko sen toimimaan.

Klo 15.28: Fourmaux taipuu Ogierille 8,2 sekunnilla, Lappi 13,3 sekunnilla. Lappi ja Ferm pohtivat, onko jäähdytin enää ehjä.

– Sellainen mutainen paikka alussa valui leveäksi sinne sumppuun. Siellä oli pehmeää hiekkaa, ja se repi tuon keulan irti. Tai se nousi ensin pystyyn ja blokkasi näkyvyyttä aika hyvin. Sitten joskus kilsan jälkeen tuli seuraava leikkaus. Sinne kun ajoi, niin se repeytyi pois.

Esapekka Lapin auto koki kovia – suomalaistähti liikkeellä hurjannäköisellä Hyundailla 2:12
Esapekka Lapin auto koki kovia – suomalaistähti liikkeellä hurjannäköisellä Hyundailla

Klo 15.24: Lappi on kolhinut autonsa keulaa. Koko keulapala puuttuu.

– Kyllä se vaikuttaa yllättävän paljon. Varsinkin 120:n jälkeen konepelti rupeaa haukkaamaan nostetta keulan alle. Rupeaa vain auto aliohjaamaan. Se on yllättävin iso vaikutus, ja se vaikutus kantaa takadiffuusoriin asti, MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen sanoo.

Klo 15.21: Ogier painaa 24 sekuntia alle Sesksin ajan! Ogier on siis päivän ensimmäisellä lenkillä neljällä pehmeällä ja vain kahdella kovalla renkaalla, kun muilla kärkikuskeilla rengasvalinta oli täysin päinvastainen.

– Tiedämme vasta lenkin päätteeksi(, miten rengasvalinta onnistui). Ainakin tällä pätkällä rengasvalinta oli paras mahdollinen. Ja tältä lähtöpaikalta minun täytyy yrittää jotain. En voinut ajaa yhtään kovempaa. Varsinkin loppuosuus tulee parantumaan paljon.

Klo 15.18: Sesks pätkän maalissa. Ogier tulee perässä parikymmentä sekuntia kovempaa.

Klo 15.07: Sesks ensimmäisenä liikkeelle.

Klo 15.02: Päivän lähtöjärjestys on tuttuun tapaan käänteinen eilisen jälkeiseen tulosluetteloon nähden. Kolmen ek:n jälkeen kisan kesken jättänyt Martins Sesks lähtee auraamaan muille tietä, ja siitä tullaan sitten Ogierista alkaen kohti kärkeä. 

Esapekka Lappi liikkeelle 15.16, Sami Pajari 15.25 ja Kalle Rovanperä 15.28.

Klo 14.55: Rengasvalinnat päivän ensimmäiselle lenkille ovat seuraavanlaiset:

kuljettaja:talli:kovaa:pehmeää:
Elfyn EvansToyota42
Ott TänakHyundai42
Kalle RovanperäToyota42
Sami PajariToyota42
Grégoire MunsterM-Sport42
Thierry NeuvilleHyundai42
Esapekka LappiHyundai42
Adrien FourmauxM-Sport33
Sébastien OgierToyota24
Martins SesksM-Sport42

Kaikki pääluokan kuljettajat ovat siis liikkeellä kuudella renkaalla, mutta pitkälle takamatkalle eilen jäänyt Ogier joutuu ottamaan ison riskin ja lähtemään päinvastaisella rengastuksella päävastustajiinsa nähden.

MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen kertoi, mihin pehmeän renkaan vaarat perustuvat.

– Tiepohja muuttuu hyvin paljon. Tänään on paljon kovempi pohja tiessä, ja siinä on tosi paljon sellaista terävää sepeliä, joka repii rengasta. Olosuhteet ovat kohtuullisen kylmät vielä. Rengasrikkuna olisi selkeästi pehmeän puolella, mutta se rengaskuluma tulee olemaan valtava, niin sinne joutuu laittamaan vähän kovaakin rengasta alle.

Klo 14.50: Hyvää iltapäivää ja tervetuloa mukaan rallipäivän tapahtumiin. Lähtökohdat ovat kerrassaan herkulliset. Kärkiviisikko mahtuu vain 13,7 sekunnin sisään, ja tässä taistelussa ovat mukana sekä Kalle Rovanperä että Sami Pajari.

Elfyn Evans nousi yötauon aikana kärkeen kilpailunjohtajan päätöksellä.

Hyvästä sijoituksesta huolimatta Rovanperä koki olleensa perjantaina isoissa vaikeuksissa. On mielenkiintoista nähdä, löytääkö suomalaismestari tämän päivän pätkillä uuden vaihteen.

Mestaruustaistelussa pelataan isoilla panoksilla. Sébastien Ogier on tuntuvalla takamatkalla sekä tässä kisassa että MM-pisteissä. MM-sarjaa johtavalla Thierry Neuvillella ja pistetaulukossa toisena olevalla Ott Tänakilla pullat ovat huomattavasti paremmin uunissa.

Mutta.

Rengasrikoista on varoiteltu koko viikko, ja ne voivat hyvin kääntää vielä asetelman päälaelleen.

Lue myös:

    Uusimmat