Elisan AI Co-creation Challenge -kilpailun voittaja julkistettiin tänään Slushin toisena aamuna. 50 000 euron pääpalkinnon voitti Lifemote.
Lifemote ennustaa kodin Wi-Fi-yhteyksien häiriötilanteet ennen kuin niistä syntyy todellista ongelmaa asiakkaalle ja auttaa operaattoria, kuten Elisaa vähentämään turhia asiakaspalvelupuheluja Wi-Fi-ongelmista ja korjaamaan ne tehokkaasti.
Elisan AI Co-creation Challenge -kilpailussa haettiin ratkaisua, joka tarjoaa Elisan asiakkaille lisäarvoa tekoälyä hyödyntäen.
Slushissa ehdotuksiaan pääsivät esittelemään kilpailun kolme finalistia. Alun perin kilpailuun valittiin jatkoon mukaan 13 eri osallistujaa.
Muut kaksi finalistia olivat Signality ja Nitorin kehittämä projekti. Signality hyödyntää konenäköä luodakseen urheiluvideoista reaaliaikaisia ja käyttäjälle personoituja tilastoja ja analyyseja. Ratkaisu mahdollistaa esimerkiksi automaattisen tilastotuotannon urheilulähetyksiin. Nitor on puolestaan suunnitellut Elisan kauppoihin tunnepäiväkirjapalvelua (emotion tracking), jonka avulla pystytään parantamaan asiakaskokemusta. Nitorin ratkaisulla asiakaspalvelutilanteet Elisan kaupoissa voidaan kuvata ja analysoida asiakkaiden tunteita palvelutilanteen aikana.
Tänä vuonna Elisan innovaatiokilpailussa mukana oli myös kumppaneita. Joukkueita valmentavat ja ohjaavat Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston sekä VTT:n perustama Suomen tekoälykeskus FCAI, Dain Studios sekä Maki.VC.
AI Co-creation Challenge -kilpailun voittajan julkistamisen lisäksi Elisa järjesti Slushissa myös yhdessä Hatch Entertainmentin kanssa mobiilipeliturnauksen, jonka avulla esiteltiin pelaamista 5G-verkossa.