Ford täydensi Fiestan mallistoa sporttisella ST-versiolla, joka vakuutti hauskuudellaan ensiesittelyn yhteydessä Etelä-Ranskassa.
Hinta alkaen 28 899 €
Hauskuus on taitolaji. Sporttisten autojen kohdalla keskustelun painopiste on monesti tehon ja numeroiden ympärillä, mutta näitä tärkeämpää on tasapainoinen ja hyvän tunnelman tarjoava kokonaisuus. Tähän tarvitaan toki riittävän suorituskyvyn tarjoava voimanlähde, mutta myös sen luonteella ja äänimaailmalla on merkitystä. Voimalinjan lisäksi tärkeä osa sporttisempia autoja on toki ajettavuus.
Parkkipaikalla seisovan uuden Ford Fiesta ST:n keulalta löytyy 1,5-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori, joka on ensimmäisenä kolmisylinterisenä varustettu sylinterinlepuutuksella. Tehoa pikkuturbo tarjoaa 200 hevosvoimaa (147 kW) ja vääntöä 290 newtonmetriä. Näiden turvin valmistaja kertoo auton ampaisevan satasen vauhtiin 6,5 sekunnissa ja huippunopeutta luvataan 232 km/h.
Ulkoisesti Fiesta ST eroaa perusmallista lähinnä vain yksityiskohtien avulla. Helmat ovat hieman aggressiivisemmat ja takaa löytyy tuplapakoputken päät, edestä ja takaa löytyvät ST-merkinnät, ja kokonaisuuden viimeistelevät Suomessa aina vakiona olevat 18-tuumaiset vanteet. Sisälle siirryttäessä vastassa ovat muutamat ST-logot ja tukevat Recaron penkit.
Rehellisyyden nimissä moottorin kolmisylinterisyys herätti lieviä epäilyksiä etenkin äänimaailman suhteen, mutta jo ensimmäinen käynnistys saa pelot hälvenemään. Ääneen on saatu jo tyhjäkäynnillä itsevarmaa bassovoittoisuutta, ja auto kuulostaa hyvältä sekä sisälle että ulos. Myös ajomoodit (Normal, Sport, Track) vaikuttavat äänimaailmaan ja urheilullisemmilla asetuksilla putkistosta kuuluu hyvän maun rajoissa pysyvää pauketta. Ajomoodit vaikuttavat myös ohjaukseen ja kaasunvasteeseen.
Ensimmäisten rauhallisten kilometrien aikana huomio kiinnittyy merkittävästi parantuneeseen mukavuuteen. Alusta on edelleen jämäkkä, mutta ylimääräistä pintakovuutta ei ole havaittavissa, ja kokonaisuudessaan auto tuntuu huomattavasti tasapainoisemmalta ja miellyttävämmältä kumppanilta arkiajoon. Toinen huomiota herättävä piirre on hyvin nopea ohjaus. Etenkin kaarteiden aikana tehtävät ajolinjan muutokset ovat helposti varsin kulmikkaita ja ohjaus vaatii hieman normaalia enemmän totuttelua. Onneksi tunnokkuus ja tarkkuus ovat hyvällä tasolla.
Moottori ja vaihteisto vakuuttavat alusta lähtien. Moottori tuntuu huomattavasti kokoistaan isommalta, ja voimaa on tarjolla läpi koko kierrosalueen. Kunnolla turbokone intoutuu vetämään noin 3 000 minuuttikierroksen jälkeen ja huipputeho saavutetaan lukemalla 6 000 kiristyvän äänimaailman säestämänä. Myös kuusiportaista manuaalivaihteistoa on miellyttävä käyttää. Liikeradat ovat lyhyet ja täsmälliset, mutta valitettavasti itse vaihdekeppi sijaitsee harmittavan alhaalla ja kaukana ohjauspyörästä.
Jämäkkä pikkusportti pääsee kunnolla oikeuksiinsa mutkaisemmille teille siirryttäessä. Alusta ja ohjaus tekevät ajamisesta hauskaa ripeällä ja tarkalla toiminnallaan. Lisäksi mutkaisemmilla osuuksilla lisävarusteinen tasauspyörästön lukko vakuuttaa, eikä sutimista tapahdu missään ajotilanteissa rajuja liikkeellelähtöjä lukuun ottamatta. Auto on yksinkertaisuudessaan hauskaa viedä mutkasta toiseen, sillä käyttäytyminen on hyvin loogista ja ennakoitavaa. Lisäksi pienellä provosoimisella autosta on löydettävissä todella leikkisiä ominaisuuksia.
Fiesta ST lukeutuu ehdottomasti luokkansa hauskimpien autojen joukkoon. Se tarjoaa hyvin perinteistä ajonautintoa, jossa kuljettaja saa vastuun viedä autoa. Samalla se on hyvä muistutus siitä, ettei teho ole kaikki kaikessa, sillä monet isomman ja tehokkaamman luokan autot eivät tarjoa samaa hauskuutta. Vielä kun ottaa huomioon hinnan ja varustelun, voi Fiesta ST:n todeta olevan varsin soiva pakkaus.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 15. tuotantokauden jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.