Kian uusi Picanto on kasvanut isommaksi ja houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi A-segmentin pienten kaupunkiautojen kärkeen. Picanton isommat elkeet elämäniloisessa muotoilussa haastavat etenkin Opel Karlin ja Volkswagen Upin.
Kyseessä on kolmannen sukupolven painos brändin pienimmästä ja edullisimmasta autosta. Edeltäjämallia on myyty vuodesta 2011 lähtien maailmanlaajuisesti yhteensä 1,4 miljoonaa kappaletta, joista Euroopan markkinoiden osuus oli 300 000.
Uudistus tuo Picantoon lisää kokoa, näköä, voimaa ja turvallisuutta. Sen sisätilat ovat vaikuttavat. Laitteissa ja materiaaleissa on edeltäjään nähden vahvempi taso, ja ohjaamo on yllättävän tilava ja toiminnallinen. Ylimääräinen 15 mm akselivälissä tuo anteliaisuutta tiloihin matkustamossa. Lisäksi sillä on luokkansa suurin tavaratila 255 litran vetoisuudella. Kasvua edeltäjään on tapahtunut 55 litraa. Kaikkiaan kontti venyy 1010 litraan, kun takapenkit taitetaan alas.
Uutena voimanlähteenä Picantoon tulee tarjolle kolmisylinterinen 1,0T-GDI -bensamoottori. 100 hevosvoimaa kehittävä moottori on Picanton tehokkain voimanlähde koskaan. Samalla se on Picanton ensimmäinen turboahdettu moottori.
Pienen Picanton hyvä ajettavuus tekee siitä A-segmentin jännittävän haastajan. Lisäksi se tarjoaa houkutuksen vanhan ratsun vaihtamiselle, vaikka kokoluokka pienenisikin. Ohjaus on tarkka ja nopea ja auto käyttäytyy tukevasti ja hienostuneesti nopeissakin liikkeissä. Alusta vaimentaa kuopat ja epätasaisuudet hyvin eikä auto kallistele mutkissa.
Kia Picanto saapuu Suomeen huhtikuussa. Auto tulee saataville kolmella eri varustetasolla: LX , EX ja GT Line. Sen hinnat alkavat 13 490 eurosta. Palaamme tarkempiin ajotuntumiin jo lähiaikoina.
Kuvat: Mia Pelttari