Entisellä Ferrari-kuskilla kova kohtalo: poika sai potkut Maranellosta, myi itse legendaarisen autonsa ja heitti rahat kankkulan kaivoon – "Lupauksia ei pidetty"

16.1.48182095
imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 09.11.2020 13:08
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Vuosina 1989–2001 kaikkiaan 201 GP-starttia ajaneen Jean Alesin poika Giuliano Alesi on todistamassa karulla tavalla sen, miten kylmää peliä autourheilu voi pahimmillaan olla.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Turkin GP suorana 13.-15.11.
Pe: harjoitukset klo 9.55 ja 13.55.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Mika Häkkinen, Lewis Hamilton vai Michael Schumacher? F1-historian suurimpia johtaneelta McLaren-pomolta silmiinpistävä vertaus: "Hän oli aina se kavalia pelejä pelaava paha poika"

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen suuruus näyttäytyy tallikaverille jatkuvasti kisoissa: "On siinä ehkä jopa paras"

Jean Alesi kertoo sveitsiläiselle Blick-lehdelle, ettei heillä ole ensi kaudeksi lainkaan sponsoreita. Kaiken lisäksi Ferrari on erottanut Giuliano Alesin akatemiastaan, johon 21-vuotias ranskalainen oli kuulunut vuodesta 2016 lähtien.

Oman lisämausteensa nuorukaisen lähtöpasseille antaa se, että Jean Alesi kilpaili Ferrarilla ykkösissä vuosina 1991–1995.

Isä on tehnyt kaikkensa poikansa uran eteen, mutta jopa hänellä, entisellä F1-kuljettajalla, alkaa nousta kädet pystyyn.

– Olen myynyt oman Ferrari F40 -autoni, mutta en pysty enää keräämään rahaa yksityisesti, Jean Alesi sanoi sveitsiläislehdelle GP Today -sivuston mukaan.

Alesi rahoitti poikansa toista F2-kautta myymällä yhden autotallinsa kruununjalokivistä. F40-autoa valmistettiin vuosina 1987–1992 vain 1 315 kappaletta. Se oli aikansa nopein, tehokkain ja kallein Ferrarin valmistama urheiluauto, jonka tämänhetkinen arvo pyörii noin 790 000 euron tienoilla.

Vuosi sitten Giuliano Alesi sijoittui F2-debyyttikaudellaan Trident-tallissa 15:nneksi. Italialainen Trident jäi valmistajien pisteissä koko sarjan viimeiseksi. Tälle kaudelle Alesi siirtyi Saksan lisenssillä kilpailevaan BWT HWA Racing -talliin, mutta jatkoi kesken kauden hollantilaisen MP Motorsportin väreihin, kun japanilainen Nobuharu Matsushita päätti lähteä hakemaan uusia haasteita.

Kun F2-kaudesta on ajamatta kaksi kilpailuviikonloppua, Alesi on sarjassa 17. sijalla. MP Motorsport on 11 tallin sarjassa seitsemäntenä, BWT HWA Racing puolestaan toiseksi viimeisenä.

Kun tulokset ovat tällaisia, voi sanoa, että Jean Alesi myi F40-autonsa täysin turhaan.

– Löimme rahamme kiinni väärään talliin, kun siirryimme HWA:lle. Maksoimme heille yli miljoona euroa, mutta lupauksia ei pidetty, Jean Alesi kertoo.

– Kun siirryimme sitten MP:lle, HWA halusi vielä 80 000 euroa lisää.

Ferrarin akatemiassa on Alesin lähdön myötä kahdeksan kuljettajaa, joista kolme on tyrkyllä ensi kaudeksi F1-sarjaan. He kaikki – Mick Schumacher, Callum Ilott ja Robert Shwartzman – keikkuvat F2-sarjan kärkipäässä. 

Tallipäällikkö Mattia Binotto kertoi aiemmin, että päätös siitä, kuka tai ketkä nousevat ensi kaudeksi ykkösiin, tehdään tulevina viikkoina.

Tuoreimmat aiheesta

F1