Ferrarilla on ollut riveissään useita legendaarisia F1-kuljettajia kuten Juan Manuel Fangio, Niki Lauda ja Nigel Mansell. Kaikkein suurin legenda Italian Maranellossa on kuitenkin Ferrarin perustaja, intohimoinen autourheilumies Enzo Ferrari.
Enzo Ferrari syntyi vuonna 1898 Modenassa ja kuoli vuonna 1988 vaikuttaen loppuun asti perustamansa yhtiön ja autourheilutallin toimintaan.
Ensimmäisessä maailmansodassa Ferrari työskenteli hevosten hoitajana, mutta sai vapautuksen armeijasta sairastettuaan lähes kohtalokkaan espanjantaudin 1918.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Enzo päätti haluavansa kilpa-autoilijaksi. Ferrari aloitti ajouransa Alfa Romeolla 1920-luvulla. Hän perusti samaan aikaan Alfa Romeo -autojen myyntiliikkeen Modenaan. Enzo auttoi kuljettajantaitojensa lisäksi talliaan myös muilla kyvyillään suostuttelemalla hyviä mekaanikkoja mukaan.
Vuonna 1923 italialaisen hävittäjä-ässän Francesco Baraccan isä näki Ferrarin ajavan ja oli otettu nuorukaisen rohkeudesta. Baracca antoi Ferrarille sodassa menehtyneen poikansa lentolaivueen tunnuksen, joka oli vuosien mittaan kuuluisaksi tullut korskuva ori. Lähinnä kotimaisia kisoja käsittänyt Ferrarin oma ajoura päättyi 1920-luvun lopussa.
Vuonna 1929 Ferrari sai kokoon rahoituksen johtamansa tallin Scuderia Ferrarin pyörittämiseen. Talli ajatti Alfa Romeon autoja kuljettajanaan mm. Tazio Nuvolari, Luigi Fagioli, Louis Chiron ja Nino Farina. Alfa Romeo alkoi tukea Ferrarin tallia, mutta kun Alfan autot eivät olleet kilpailukykyisiä saksalaistehtaiden autojen kanssa, riitautui Ferrari Alfan kanssa. Yhteistyö päättyi vuonna 1939.
Ferrari alkoi tämän jälkeen rakentaa osia lentokoneiden moottoreihin. Toisen maailmansodan aikana hän osti suojaisasta Maranellosta maata tehtaan perustamista varten. Sodan jälkeen hän päätti rakentaa myös omia kilpa-autojaan. Ensimmäiseen Grand Prix -kilpailuunsa Ferrarin auto osallistui vuonna 1947. Vuonna 1949 Luigi Chinetti ja Lord Selsdon voittivat Ferrari-autolla Le Mansin 24 tunnin ajon.
Ferrari-talli voitti legendaarisen italialaisen Mille Miglian putkeen vuosina 1947-53. Vuonna 1950 käynnistyi formula ykkösten MM-sarja ja Ferrari-talli oli mukana toisesta osakilpailusta lähtien. Ensimmäisen F1-voiton merkille ajoi Jose Froilan Gonzalez Ison-Britannian GP:ssä 1951 ja kaudella 1952 Ferrari hallitsi jo MM-sarjaa täydellisesti voittaen kaikki Grand Prix -kisat.
Voitokkaiden kilpa-autojen ohella Ferrari ryhtyi rakentamaan myös katuautoja, joista niistäkin on vuosikymmenten kuluessa tullut käsitteitä luksusurheiluautojen markkinoilla. Nimenomaan Enzo Ferrarin perintönä Ferrari on aina ensisijaisesti ollut Formula 1 -talli. Katuautojen myynti palvelee kilpa-autoilua, ei toisinpäin.
Enzo Ferrarin perintöä Ferrarilla kantaa tätä nykyä hänen adoptiopoikansa Piero, joka omistaa yhtiöstä 10 prosenttia ja toimii edelleen myös varapääjohtajana.
(MTV3)