Uusien autojen päästörajat asettuvat ympäristöjärjestöjen vaatimusten ja autoteollisuuden lobbauksen välimaastoon.
EU-komissio esittää, että autoteollisuuden on vähennettävä uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjä 30 prosentilla vuosien 2021 ja 2030 välillä.
Liikenteen päästöjen suitsiminen on osa EU:n ilmastopolitiikkaa, jolla se osallistuu Pariisin ilmastosopimukseen ja tavoitteeseen pysäyttää ilmaston lämpeneminen kahteen asteeseen. 30 prosentin tavoitetta komissio kutsuu "kunnianhimoiseksi, mutta realistiseksi".
Vilkkaana käyvä keskustelu maankäytön eli metsien hiilinielujen laskennasta liittyy sekin kokonaisuuteen. Päästöjä on tarkoitus vähentää niin päästökaupalla teollisuudesta, maankäytöstä kuin päästökaupan ulkopuolisilta sektoreilta eli muun muassa liikenteestä ja asumisesta. Autojen päästöjen vähentäminen voikin tuoda lisää liikkumavaraa maankäyttöön.
Komission keskiviikkona antama päästöjen vähennyspaketti on teknologianeutraali. Saksalaisen autoteollisuuden vastustuksesta paketissa ei ole erillistä kiintiötä sähköautoille.