Liki 30 vuotta sitten erittäin vakavasta F1-turmasta yllättävän vähillä vammoilla selvinnyt kuski Martin Donnelly on loukannut jo kertaalleen pelastetun jalkansa hyväntekeväisyystapahtumassa kaaduttuaan 50-kuutioisella mopolla.
LUE MYÖS: Mika Häkkisen ja David Coulthardin välillä nähtiin harvinainen selkkaus – mestari kieltäytyi kättelemästä tallikaveriaan, skotti avautui Tulosruudulle: "Suomalaisia voi muistuttaa avustani"
Donnelly, 55, osallistui kaksi kuukautta sitten hyväntekeväisyystempaukseen, jossa pohjoisirlantilaisen edustaman 16 hengen ryhmän oli määrä ajaa mopoilla noin 160 kilometrin matka, mutta Donnellyn kohdalla taival päättyi jo hieman yli puolivälissä.
Daily Mail -lehden haastattelema Donnelly epäilee mahdollisesti puristaneensa etujarrua liikaa lähestyessään Irlannin Wicklow-vuorilla neulansilmämutkaa. Hän tunsi mopon lähtevän alta ja kaatui. Seuraavaksi takaa tullut ajoi hänen päälleen rysähtäen mopoineen Donnellyn vasemman jalan päälle.
Donnelly kertoo saaneensa kirurgilta sähköpostin, jonka mukaan jalka saatetaan joutua amputoimaan. Hänen tuekseen on kerätty joukkorahoituksella noin 56 000 euron potti.
Kyseessä oli sama jalka, jonka vammautuminen Jerezin vuoden 1990 F1-onnettomuudessa katkaisi hänen lupaavan uransa formula ykkösissä. Tuossa turmassa Donnellyn Lotus-auton jousitukset pettivät kesken aika-ajon ja hän syöksyi hirvittävällä voimalla seinään.
Onnettomuus näytti todella kohtalokkaalta, sillä Donnelly jäi auton pirstouduttua ympäriltä makaamaan Jerezin pääsuoralle olleessaan yhä kiinni irti repeytyneessä istuimessaan. Ayrton Senna kiirehti lääkärien avuksi paikalle ratavirkailijoiden jähmetyttyä paikoilleen.
Jerezin onnettomuuspäivänä vuonna 1990 hän oli juuri allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan hän ajaisi Mika Häkkisen tallikaverina seuraavalla kaudella viiden miljoonan dollarin vuosipalkalla.
– Paiskauduin muuriin 42 G:n voimalla. Onneksi autoa oli kevennetty, koska meillä oli massiivinen Lamborghinin V12-moottori, ja autoa piti muokata, koska emme saaneet sitä muuten mahtumaan. Se, että auto oli kevyempi, kun törmäsin seinään, hajotti sen paloiksi ja minä lähdin ohjaamon mukana. Se pelasti henkeni, Donnelly kertoo.
Elvytettiin useita kertoja henkiin
F1-lääkäri Sid Watkins, sama mies, joka pelasti Mika Häkkisen hengen Adelaidessa 1995, joutui tälläkin kertaa elvyttämään Donnellyn. Vasemman jalan reisiluu ja valtimo olivat katkenneet, mikä johti pahaan verenhukkaan. Lisäksi kuskilla oli kymmeniä murtumia pitkin kehoa – jalkojen lisäksi kallossa, nenässä, poskiluussa, solisluussa ja myös keuhko oli puhjennut. Hänen sydämensä pysähtyi kolmesti.
Sevillasta Lontooseen siirron jälkeen Donnellyn sisäelimet alkoivat pettää ja hänet vaivutettiin koomaan. Hän vietti hengityskoneessa kuusi viikkoa ja munuaisdialyysissa kuukauden. Viiden kuukauden jälkeen hänet siirrettiin toipumaan itävaltalaiselle klinikalle, jonka omistaja oli aikoinaan pelastanut Niki Laudan tämän vuoden 1976 onnettomuuden jälkeen.
F1-turmasta huolimatta Donnelly ajoi vielä vuosien ajan kilpaa, kunnes päätti lopettaa leikin Sennan kuoltua vuonna 1994.
Irlannin mopo-onnettomuudessa kesällä 2019 Donnelly kuljetettiin ensin kolmen tunnin ajomatkan päähän sairaalaan, josta hänet siirrettiin toiseen sairaalaan. Leikkausta ei henkilökunnan mukaan pystytty kuitenkaan tekemään viiteen päivään, ja vielä yhden sairaalan vaihdon jälkeen tilanne osoittautui hankalaksi, sillä jo aiemmin pirstoutunutta jalkaa oli erittäin vaikea korjata.
Lääkärit päättävät loppuvuodesta, täytyykö Donnellyn jalka amputoida.
– Olen menossa uusiin röntgenkuviin ja toivon, että siinä näkyisi merkkejä luutumisesta. Jos sitä ei ole tapahtunut, niin en tiedä, mikä seuraava vaihe on. En oikeasti halua miettiä sitä vielä, Donnelly kertoo.