Uuden F1-kauden valmistelut on aloitettu perinteisesti Espanjan Barcelonan talvitesteillä. Tällä kertaa kuvio on menossa uusiksi, koska Barcelonan rata on remontin alla.
The Circuit de Barcelona-Catalunya on isännöinyt F1-kisoja 1990-luvun alkuvaiheilta lähtien. Nyt se on menossa uuteen uskoon, sillä radan mutka kymmenen on muutosten kohteena.
Barcelonan kisanäyttämö on tullut tutuksi hyvin teknisenä ja autoille vaativana ratana. Sen kinkkinen ongelma on liittynyt ohittamiseen. Se vaikeutui entisestään vuonna 2006, jolloin radan loppuosaan rakennettiin tiukka sikaaniosuus. Muutos vaikeutti ohittamista radan lähtösuoran päässä.
Nyt ohittamismahdollisuuksia yritetään parantaa muutoksella, joka koskee radan mutkaa numero kymmenen.
Kyseinen kurvi lyötiin uuteen uskoon 20 vuotta sitten. Tuolloin F1:ssä otettiin käyttöön versio, jossa kuljettajat joutuvat tekemään tiukan jarrutuksen jyrkästi vasemmalle kääntyvään mutkaan. Aiemmin mutkan profiili oli huomattavasti kaarevampi.
Uudessa mallissa radan keskisuoraa pidennetään ja kymppimutka palaa lähemmäs sen alkuperäistä profiilia.
Muutostyöt jatkuvat koko tammikuun ajan. Uutta profiilia ei kuitenkaan nähdä tämän vuoden talvitesteissä, sillä ne ovat päätymässä Barcelonan sijaan Bahrainiin.
F1-kauden alkurutiinit ovat menossa monella tapaa uusiksi. F1 kertoi aiemmin, että kausi avataan Australian sijaan Bahrainissa. Ensimmäinen kisa käydään 28. maaliskuuta. Australian kisa siirrettiin marraskuun lopulle nykyisten matkustusrajoitusten takia.
Barcelonan radalla käytävä Espanjan GP on ohjelmassa puolestaan 9. toukokuuta.