Pitkän uran rata-autoilijana tehnyt Toni Vilander näkee F1-sarjan kilpailunjohdon tekemää päätöstä Belgian GP:n keskeyttämisestä rohkeana, kun ottaa huomioon, millaista painetta kisan toteutumista kohtaan on. Nyt tehty päätös saattoi kuitenkin säästää ihmishenkiä.
Belgian Spassa sunnuntaina järjestettyä kisaa ei päästy lainkaan aloittamaan kunnolla koko viikonlopun Ardennien juurella pyörineiden rankkasateiden takia.
LUE MYÖS: Miksei F1-kisaa voitu siirtää maanantaille? Rahojaan takaisin vaativat fanit saavat tylyn vastauksen
Mahdollisuutta kisan aloittamiseen odotettiin yli kolme tuntia ennen kuin autot ajatettiin turva-auton takana maaliin kahden kierroksen jälkeen. Näin lopputulokset saatiin sääntöjenkin mukaan vahvistettua, ja puolikkaat MM-pisteet jaettua.
Ratkaisu oli rankka erityisesti paikan päälle saapuneille katsojille, jotka saivat tuntikausien sateessa värjöttelyn jälkeen poistua paikalta pettyneinä. C Moren asiantuntija Toni Vilander kuitenkin muistuttaa, että pelissä oli paljon isommat asiat.
– Totta kai kaikki ovat pettyneitä, mutta tilanne olisi tosi eri ja meillä olisi eri aiheet, jos iso ja vakava kolari olisi tapahtunut, Vilander totesi maanantaina MTV Uutiset Liven lähetyksessä.
Jo lauantaina Spassa tapahtui vakava ulosajo, kun McLarenin Lando Norris paiskautui seinään huippunopeassa Raidillon-mutkassa. Vakavammilta seurauksilta onneksi vältyttiin.
Vilander tietää omasta kokemuksesta, ettei FIA halua leikkiä turvallisuuden kanssa. 2000-luvullakin autourheilussa on tapahtunut useita kuolemiin johtaneita ulosajoja ja kolareita, jotka perataan aina tarkasti läpi.
– Olen yhden vuoden ollut FIA:n single seater -komissiossa – en hirveästi äänessä siellä, mutta kuitenkin mukana kokouksissa. Kaikki kolarit, jotka ovat johtaneet traagisiin, koviin onnettomuuksiin, niin niitä arvioidaan todella tarkasti: kuka teki virheen, mitä siinä tapahtui, Vilander kertoo.
– Tämä laittaa FIA:n sellaiseen asemaan, että he eivät halua kauden päätössarakkeeseen yhtään menehtynyttä kuljettajaa. He eivät halua yhtään kuljettajan hengen vaatinutta kolaria.
9:53
Keskustelu tavasta, jolla lopputulokset saatiin vahvistettua, on siksi Vilanderin mukaan hiukan eri asia. F1-sarjan toimitusjohtaja Stefano Domenicali kiisti jyrkästi, että pääsylippurahojen pitäminen ja tv-sopimukset olisivat pakottaneet järjestäjät viemään autot maaliin turva-auton takana, mutta joka tapauksessa kilpailunjohto oli päätöksessään kovien paineiden alla.
– Siinä mielessä kilpailunjohtajalta Michael Masilta aika rohkea veto kuitenkin, koska ulkopuolelta tulee iso paine. On rahallinen puoli, on tv-oikeudet. Yleisöä on tv-vastaanottimien ääressä, ja radalla katsojia on monta kymmentä tuhatta.
– Totta kai kaikki ovat pettyneitä, mutta tilanne olisi tosi eri ja meillä olisi eri aiheet, jos iso ja vakava kolari olisi tapahtunut. Siinä mielessä ennakointi johti tähän tilanteeseen, Vilander totesi.