F1-lähtöjärjestys: Mercedekset matkaan erilaisin säädöin Bahrainissa – pysyykö Valtteri Bottas Lewis Hamiltonin kyydissä?

7.13023406
xpbimages.com
Julkaistu 29.11.2020 06:50
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas lähtevät Bahrainin F1-kisassa matkaan eturivistä, mutta Red Bullin kuljettajakaksikolla on edelleen mahdollisuutensa iskeä kiilaa Mercedes-rintaman väliin.

Hamilton lähtee paalupaikalta matkaan jo kymmenettä kertaa tällä kaudella. Niistä hän on onnistunut voittamaan seitsemän. Bottas on puolestaan vienyt nimiinsä vain yhden kisan, johon Hamilton on päässyt starttaamaan paalulta. Nyt Bottas kertoi kuskien valinneen kisaviikonloppuun toisistaan poikenneet säädöt.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Valtteri Bottas viittasi isoon eroavaisuuteen Lewis Hamiltonin kanssa – "Saa nähdä, näkyykö huomenna"

Red Bullilla on silti edelleen sanansa sanottavana kisassa. Max Verstappen saa kerrankin apua tallikaveriltaan Alexander Albonilta, joka ylsi aika-ajossa neljänneksi. Saamalla kaksi autoa kärkiriveihin Red Bull pystyy jakamaan autot eri taktiikoille toivoen tästä iskun mahdollisuutta Mercedestä vastaan.

Rengastoimittaja Pirellin mukaan viime vuotta pehmeämmät rengasseokset tarjoavat tällä kertaa mahdollisuuden kahden pysähdyksen voittotaktiikkaan renkaita jyrsivän kovan asfaltin takia. Tämä olisi toivottu lisä taktiseen kamppailuun, sillä muussa tapauksessa on vaarana, että Mercedekset ja Max Verstappen ajavat maaliin yhdellä stopilla samassa järjestyksessä kuin lähtevät liikkeelle.

Sää ei nimittäin tarjoa minkäänlaista variaatiota rengaskulumaan Bahrainissa. Lämpötilat ovat hyvin ennakoivissa, sillä syksyisen ajankohdan takia päivällä ja illalla ajettujen harjoitusten välillä ei ole normaalista kevätsäästä poiketen juuri minkäänlaisia lämpötilaeroja.

Pirelli ennustaa nopeimmaksi taktiikaksi 21 kierroksen aloitusta keskikovilla, minkä jälkeen ajetaan kahdesti 18 kierroksen stintti pehmeillä kumeilla. Koko kärkikymmenikkö lähtee poikkeuksellisesti matkaan mediumrenkailla, joten tämä taktinen vaihtoehto ei ole pelkästään Mercedeksen ja Red Bullin yksinoikeus.

Tuoreimmat aiheesta

F1