F1-lehdistökatsaus: Kuka auttaisi epätoivoista Vetteliä? Ferrarin sisällä jotain pahasti rikki

GettyImages-1046459358
2018 Getty Images
Julkaistu 08.10.2018 17:25
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Reilussa kuukaudessa yhdestä kaikkien aikojen F1-taistelusta epäreiluksi selkäsaunaksi muuttunut kausi puhutti ja harmitti kansainvälistä formulamediaa Lewis Hamiltonin otettua jo kuudennen voittonsa seitsemästä kisasta Japanin Suzukassa.

Hamilton voi varmistaa uransa viidennen maailmanmestaruuden jo kahden viikon kuluttua Yhdysvaltain Austinissa, jos hän voittaa kisan ja Ferrarin Sebastian Vettel jää kolmoseksi. Joka tapauksessa 67 pisteen MM-johto vaatisi jo Hamiltonin täydellistä romahdusta kadotakseen.

Valtteri Bottas toi kakkossijallaan Mercedekselle kaksoisvoiton ennen Red Bullin Max Verstappenia, joka oli myrskyn silmässä kolaroituaan sekä viidenneksi sijoittuneen Ferrarin Kimi Räikkösen että kuudenneksi jätetyn Sebastian Vettelin kanssa.

Italialaislehdistön huomio meni kuitenkin Verstappenin syyttelyyn sijaan Ferrarin omien virheiden arviointiin.

LUE MYÖS NÄMÄ:
Avasiko Vettelin likainen temppu Pandoran lippaan? – "Kohta osuu kunnolla"

Kimi Räikköselle kovaa kritiikkiä Italiassa: ”Ei ole sitoutunut, päätös kuskin vaihdosta oikea”

Ferrarin sekoilu pomojen syytä? – "Historiallisen huonot välit"

Japanin GP:n topit ja flopit: Hyvää yötä, Maranello – Ferrari ja Vettel murenivat lopullisesti paineen alla

Vettel ojensi mestaruuden lahjapaketissa

Ferrarin tehtyä omat taktiset virheensä aika-ajon välikelin renkaiden valinnassa Vettel pilasi viimeisen mahdollisuuden kärkiriveihin liukastelemalla ulos kastuvalta radalta. Upean lähdön ja mahtavan kirivaihteen jälkeen Vettel pilasi jälleen kisansa törmäiltyään ohitusyrityksessään Verstappenin kanssa.

– Vettel vaikeutti kaikkea hiukan harkitsemattomasti hyökätessään Verstappenia vastaan ohituksella, jossa oli epätoivon tuntua, kommentoi Sport Mediasetin Luca Budel.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Brittilehti Daily Mail pitää Vettelin ongelmien syynä yksinkertaisesti sitä, että Hamilton on tällä hetkellä aivan omassa liigassaan.

– Johtuu Hamiltonin totaalisesta mestarityöstä, että Vettel on kutistunut itselleen vahingolliseen hötkyilyyn, joka käytännössä ojensi MM-tittelin britille lahjapaperissa tänä sunnuntaina, kirjoittaa Jonathan McEvoy.

Vettelin omista virheistä on pidetty tiukasti kirjaa tällä kaudella. The Telegraphin Phil Duncanin mukaan Vettel menee yrityksissään vain epätoivoisemmaksi MM-haaveen karatessa yhä kauemmas.

– Se oli jo hänen seitsemäs virheensä koko ajan epätasaisemmalla kaudella, joka on alkanut hajota kesätauosta lähtien.

Osa brittitoimittajista ja Hamilton itse tuntuivat jopa hiukan harmittelevan sitä, miten selvästi tämä on nuijinut Vettelin loppukauden käynnistyessä. Vielä kesätauon jälkeen käsillä oli yksi kaikkien aikojen mestaruustaisteluista, mutta nyt Hamiltonin viides mestaruus uhkaa varmistua aiempien vuosien tapaan jo Yhdysvalloissa tai sitä seuraavana viikonloppuna Meksikossa.

– Hamiltonin pitäisi aseistautua F1-uransa suurimpaan taisteluun. Sen sijaan hän kruisailee kohti jälleen yhtä MM-kruunua, kun Vettelin alistuminen tekee tämän vuoden mestaruusjahdista epäreilun tappelun, kirjoitta The Sunin Ben Hunt.

Kuka auttaisi Vetteliä?

La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi nostaa esiin isomman kysymyksen siitä, miksi Vettel tuntuu olevan niin yksinäinen taistelija Ferrarilla.

– Jokainen tarvitsee elämässään luottohenkilön, jonka kanssa voi täydellä luottamuksella päästää höyryjä pihalle. Lewis Hamilton löysi sellaisen Niki Laudasta. Sebastian Vettelillä oli Red Bullin vuosinaan kaksi tukipilaria, Helmut Marko ja Christian Horner, molemmat entisiä kuskeja ja tärkeitä hänen saavutuksissaan, Budel sanoo.

– Mutta kuka tänä päivänä auttaa Vetteliä Ferrarilla? Saksalaisen itsehallinnan puute nousee syvältä ja saa ajattelemaan hänet miehenä, joka on kriisissä itsensä kanssa ilman tukijoita.

– Suzukan impulsiivisuus Verstappenia vastaan oli vakava virhe, mutta kaikki alkoi jo lauantain aika-ajoista. Itsekontrolli petti hänet taas, Budel jatkaa.

Kellot soivat Arrivabenelle?

Blogisti Leo Turrinia ihmetyttää kaikkein eniten se, miten Ferrari on voinut romahtaa näin pahasti näin lyhyessä ajassa.

– Viisi viikkoa painajaista. Syyskuun 1. päivän Monzan upean punaisen lauantain ja lokakuun 7. päivänä tulleen Lewis Hamiltonin Suzukan voiton välissä on vain viisi viikkoa. Miten on mahdollista, että maailma ja Ferrarin MM-taistelu muuttuu, katoaa ja nollaantuu viidessä viikossa? Turrini kyselee.

– Kehitysongelmia? Mahtavan vastustajan eksponentiaalista kasvua? Vai jotain muuta? Turrini hämmästelee.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Yhtenä syynä Ferrarin äkilliseen tasonlaskuun on esitetty Kansainvälisen autoliiton FIA:n lisäämää uutta anturia, joka valvoo tehostetusti italialaistiimin epäilyksiä herättänyttä energiantuotantoa hybridimoottorin akuissa. Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene kuitenkin kiisti asian vaikutuksen suorituskykyyn.

La Gazzetta dello Sportin Gianluca Gasparini näkee Ferrarin tekevän nyt virheitä joka alueella.

– Taktikoita, jotka ovat väärässä. Kuljettaja, joka on yhtäkkiä hauras eikä opi virheistään. Tallipäällikkö, joka syyttää tiimiä. Auto, joka on yhtäkkiä näyttää kompuroivan. Oli vaikeaa nähdä Monzan kisan aattona eturivin valtaamisen jälkeen tällaista romahdusta, Gasparini muistelee Italian GP:n tunnelmia.

– Ja lisää huolta aiheuttaa fakta, että Maranellossa jokin näyttää olevan rikki. F1 on vaikea laji: siinä kestää vuosia löytää voittava resepti. Olisi suotavaa, ettei sitä kaikkea heitettäisi menemään, koska silloin löydät itsesi koko reitin alusta, hän lisää.

Saksalaisen Motorsport-Totalin Christian Nimmervoll kääntää huomion tallipäällikkö Arrivabenen tekemiseen.

– Arrivabenen rooli oli kohtalokas: sen sijaan, että hän olisi suojellut tiimiään, kuten Vettel on tehnyt, hän meuhkaa julkisuudessa, etsii syyllistä osapuolta ja sanoo hakevansa uutta henkilökuntaa tilalle, Nimmervoll kummastelee.

– Ferrarin suoritus Suzukassa ei antanut mitään syitä pitää hänestä kiinni yhtään kauempaa. Se oli kakkosluokan esitys. Jos sitäkään.

Tuoreimmat aiheesta

Ferrari