F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottas koki mediassa Kimi Räikkösen kohtalon – häpeilemättömiä vihjauksia ja yksi terävä huomio siitä, mitä Mercedekseltä ei ole ennen nähty

16.1.1007914992
imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 08.11.2021 18:20
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedes-kuljettajien järjestämästä aika-ajoyllätyksestä huolimatta Meksikon GP:stä tuli lopulta juuri sellainen, mitä siitä ennakkoon odotettiin: Red Bullin näytös. Kansainvälisessä lehdistössä hehkutettiin paitsi Max Verstappenin suoritusta myös hänen tukevaa MM-johtoaan. Valtteri Bottas sai sen sijaan runsaasti kritiikkiä osakseen.

LUE MYÖS: Toto Wolff suolasi Valtteri Bottaksen – Mercedes-johdosta myös toisenlainen näkemys suomalaisen startista

LUE MYÖS: Näitkö tämän? Max Verstappen teki tarkoituksella kiusaa Valtteri Bottakselle – jopa Red Bull -pomo ärähti suojatilleen

Kolmosruudusta kisaan startannut Verstappen hyödynsi Mercedes-kuljettajien ja varsinkin Bottaksen kömmähdyksen lähtökiihdytyksessä kohti ykkösmutkaa. Bottas jätti Verstappenille tilaa radan ulkoreunaan, hollantilainen kiitti ja ajoi kauden yhdeksänteen voittoonsa.

Maalissa eroa Verstappenin ja toiseksi sijoittuneen Lewis Hamiltonin välillä oli reilut 16 sekuntia. Sitä olisi voinut olla vieläkin enemmän, ellei Verstappen olisi leikitellyt kisan loppuhetkillä Bottaksen kanssa, joka yritti riistää – ja riistikin – häneltä nopeimman kierrosajan.

– Hollantilaiskuljettaja oli kauden yhdeksännessä voitossaan mestarillinen. Hänellä oli paras auto, ja hän käytti sen hyväkseen. Juuri tällaiset kilpailut pitää voittaa, jos haluaa olla maailmanmestari; kilpailut, joissa itsellä on paras auto. Verstappen ei antanut aika-ajotappion häiritä. Hän käänsi tilanteen päälaelleen ensimmäisten 811 metrin aikana ja ajoi sen jälkeen täysin omassa luokassaan. Kympin kilpailu, Auto Motor und Sportin Michael Schmidt ylistää.

– Verstappenin kannalta olennaisinta ei ollut se, miten paljon hän sai kasvatettua pistejohtoaan, vaan se, minkälaisen viestin hän lähetti Mercedekselle. Tämä oli yksi kauden selkeimmistä voitoista, ja se rakentui rohkean ulkokautta tehdyn ohituksen varaan ensimmäisessä mutkassa. Verstappen teki kaiken sen, mikä hänen pitkin tehdä, ja hän teki sen tehokkaasti, Matt Beer summaa The Race -sivustolla.

Verstappenin MM-johto Hamiltoniin on 19 pistettä, kun vain neljä osakilpailua on ajamatta. Verstappen on lyönyt Hamiltonin nyt kolmessa kilpailussa peräjälkeen ja kerännyt niissä 21 pistettä Hamiltonia enemmän.

– Tappio Brasiliassa Verstappenille jättäisi Hamiltonin kaudelta 2016 tuttuun epämieluisaan tilanteeseen, jossa Verstappenilla on varaa sijoittua toiseksi kolmessa viimeisessä osakilpailussa. Näiden Verstappenille kärsittyjen tappioiden myötä Hamiltonilla alkaa olla yhä enemmän pakkovoiton paikka, Josh Suttill ynnäilee The Racessa.

– Hamiltonin pitkä putki, kuusi mestaruutta seitsemään vuoteen, alkaa olla tulossa päätökseensä. Verstappen voi enää vain hävitä mestaruuden. Hän, kuten Hamilton aikanaan, on oppinut haistamaan voiton ja sitten seuraamaan tuota hajua maaliviivalle asti, Giorgio Terruzzi maalailee Corriere della Serassa.

Ferrarin entinen lehdistöpäällikkö Alberto Antonini on Formulapassion-sivuston blogissaan samoilla linjoilla Terruzzin kanssa.

– Verstappenin täytyy todella nähdä vaivaa hävitäkseen mestaruuden.

BBC:n Andrew Benson nostaa historiasta esiin mielenkiintoisen tilastoknopin, joka vain vahvistaa käsitystä siitä, miten tukevasti Verstappen on mestaruustaistelussa kuskin penkillä.

– Vain yksi kuljettaja on jäänyt ilman mestaruutta voitettuaan vähintään yhdeksän osakilpailua kaudessa: Hamilton vuonna 2016. Tällä hetkellä ei näytä siltä, että Verstappen tekisi hänelle seuraa.

Mutta vaikka tilanne näyttää Verstappenin kannalta hyvältä ja Hamiltonin kannalta epätoivoiselta, varmaa on, etteivät Hamilton tai Mercedes luovuta. Mercedes johtaa valmistajien MM-sarjaa yhdellä pisteellä.

– Mercedes ja Hamilton tulevat tekemään kaikkensa aina siihen saakka, kunnes piste-ero langettaa heille lopullisen tuomion. Kuten aika-ajoissa nähtiin, talli, joka on voittanut vuosina 2014–2020 seitsemän maailmanmestaruutta, kykenee sellaisiin välähdyksiin, joihin juuri kukaan muu ei kykene, Gianluca Gasparini kirjoittaa La Gazzetta dello Sportissa.

Bottasta uitettiin kölin ali

Jos on Verstappen kansainvälisessä F1-mediassa esillä pelkästään hyvässä, Bottaksesta ei voi sanoa samaa. Ei, vaikka lauantain aika-ajokierros oli yksi hänen uransa parhaista.

Lähtökiihdytys ja erityisesti siinä valittu ajolinja ihmetyttävät kautta toimittajakentän.

 – Aivan liian usein Bottas ei onnistu ajamaan vahvaa kilpailua vahvan aika-ajon jälkeen. Tämä viikonloppu kuvasi hyvin Bottasta: nopea mutta haavoittuvainen, vähän huono-onninenkin, ja hänestä puuttuu särmää kaksintaisteluissa, Scott Mitchell summaa The Racessa.

Paalupaikalta starttaamissaan 19 kilpailussa Bottas on juhlinut voittoa vain kuusi kertaa.

La Gazzetta dello Sportin Gasparini toki muistuttaa, että Meksikossa ykkösmutkan tapahtumissa ei ollut kyse vain Bottaksen huonoudesta vaan myös Verstappenin hyvyydestä.

– Verstappenin syöksy kahden Mercedeksen ohi ykkösmutkan jarrutuksessa on juuri sellainen näyttävä liike, joka osoittaa, miten lahjakkaita suuret kuljettajat ovat.

Auto Motor und Sportin Tobias Grüner puolestaan huomauttaa, lohduttaakin, että vaikka Verstappen ei olisi päässyt molemmista Mercedeksistä ensimmäisessä mutkassa ohi, hän olisi voittanut joka tapauksessa.

– Hän olisi ohittanut Mercedeksen undercutilla tai overcutilla.

Lopputulos olisi voinut olla toinen vain siinä tapauksessa, että molemmat Mercedekset olisivat pysyneet Verstappenin edellä.

– Mercedes oli suorilla liian nopea. Tämän näki Sergio Pérezin kohdalla. Hän oli selkeästi Hamiltonia nopeampi, mutta ei päässyt ohi. Olisimme voineet ohittaa strategian avulla yhden Mercedeksen, emme kahta. Yhden varikkokäynnin kilpailussa on vain yksi mahdollisuus, Red Bullin tekninen johtaja Adrian Newey sanoo Auto Motor und Sportin jutussa.

Italiassa Bottasta uitettiin armottomasti kölin ali.

Kuten MTV Urheilun ennakossa mainittiin, Meksikon GP:n lähtöasetelma muistutti vahvasti vuoden 2018 Italian GP:tä, jossa paalupaikalla oli Ferrarilla ajanut Kimi Räikkönen. Viimeistä kauttaan italialaistallissa ajanut suomalainen sai kuulla kisan jälkeen kunniansa, kun oli ajanut mestaruudesta taistelevaa tallikaveriaan Sebastian Vetteliä vastaan lähtökiihdytyksessä ja ikään kuin pilannut tämän kilpailun. Myös Räikkönen oli tuolloin saanut kuulla, että kyseinen kausi jäisi hänen viimeisekseen Ferrarilla.

Ei ihme, että juuri Italiassa Bottasta verrataan nyt Räikköseen.

– Sensaatiomainen oma maali. Ensimmäiseltä sijalta viimeiseksi ensimmäisessä mutkassa. Se oli paitsi järjetön liike myös ikään kuin tunnustamatonta kapinointia väsyneeltä ja pois potkitulta siipimieheltä, Terruzzi kirjoittaa Corriere della Serassa ja vie kritiikkinsä vieläkin pidemmälle Red Bull -blogissaan:

– Bottakselle täysi kymppi. Tytöt ja pojat, hän teki sen. Ilmiö, todellinen Emiliano Zapata (meksikolainen vallankumousjohtaja). Kiusattu mies, joka alkaa vihdoin kapinoida ja räjäyttää pankin sekä Toto Wolffin hermot. Luonnetta ja rohkeutta. Findus (Terruzzin Bottakselle antama lempinimi) on vihdoin vapaa, ja alamme nähdä hyviä asioita.

– Tämä oli vastaava tilanne kuin Monzassa kolme vuotta sitten. Silloin pääosassa oli toinen suomalainen, Räikkönen, joka ei tehnyt mitään auttaakseen Vetteliä Hamiltonia vastaan, Daniel Sparisci vertaa suoraan Corriere della Serassa.

– Selittämätön startti Bottakselta, joka ei auttanut tallikaveriaan millään tavalla, entinen tallipäällikkö Giancarlo Minardi ihmettelee blogissaan.

Ferrarin lehdistöpäällikkönä vuonna 2018 toiminut Antonini on hänkin hämillään omassa blogissaan Formulapassion-sivustolla.

– Mikä sai Bottaksen murskaamaan Hamiltonin toiveet startissa? Lapsellisuus vai ylpeys? Mies suomalaisista metsistä teki todellisen mestariteoksen onnistuessaan blokkaamaan oman tallikaverinsa ja tehdessään tilaa Maxille.

Ferrarin sisäpiiriläisiin lukeutuva Leo Turrini esittää hänkin varsin suorasukaisia kysymyksiä ja vihjauksia sunnuntain tapahtumien jälkeen.

– Kenen puolella Bottas on?!? Vannon, että tuo kysymys – joskin myönnän, että se on hieman provosoiva – tuli mieleeni, kun katsoin epätodellista näkyä Meksikon GP:n startissa. Tulkintani on, että Bottas menetti halunsa toimia siipimiehenä silloin, kun hän sai kuulla, että ura Mercedeksellä päättyy, Turrini kirjoittaa blogissaan.                                               

BBC:n Benson sen sijaan nostaa esiin sen, että Bottaksen toiminta johti Mercedeksen sisällä ennennäkemättömiin seurauksiin.

– He ovat normaalisti hyvin varovaisia, etteivät heitä toisiaan bussin alle. Mutta heidän turhautumisensa siihen, ettei Bottas ollut enemmän vasemmalla peittämässä Verstappenia, kävi selväksi, kun sekä Hamilton että Toto Wolff huomauttivat asiasta jälkeenpäin.

LUE MYÖS: Toto Wolff tuimana: Valtteri Bottas teki startin jälkeen ratkaisevan virheen – "Niin ei olisi pitänyt tapahtua"

LUE MYÖS: Lewis Hamilton syytti katkerana Valtteri Bottasta

Tuoreimmat aiheesta

F1