F1-sarjan nykyiset moottorivalmistajat saavat kehittää voimanlähteitään kauden 2015 aikana, kertoo Autosport-lehti nettisivuillaan.
Ratkaisuun päädyttiin, kun Kansainvälinen autoliitto FIA myönsi, että säännöissä on porsaanreikä. FIA oli ollut siinä käsityksessä, että ensi kauden moottorit pitäisi luokitella kauden ensimmäiseen kilpailuun mennessä, mutta tätä ei ollut kirjattu selkeästi sääntökirjaan.
Ferrarin tekninen johtaja James Allison nosti asian pöydälle marraskuussa teknisten sääntöjen työryhmän ja FIA:n välisessä tapaamisessa Abu Dhabin GP:n yhteydessä. Asiaa puitiin vielä ennen joulua F1-strategiaryhmän kokouksessa.
FIA:n myönnytys tarkoittaa sitä, että valmistajat voivat kehittää moottoreitaan läpi kauden, kunhan ne pysyvät sääntöihin kirjattujen 32 "kehityskortin" rajoissa eivätkä ylitä neljän moottorin rajoitusta, joka on asetettu jokaiselle autolle ensi kaudeksi.
Ensi kaudella moottorivalmistajaksi palaava Honda ei saa kuitenkaan vastaava vapautta kuin Mercedes, Ferrari ja Renault. Vaikka sääntöihin ei ole määritelty, milloin japanilaisvalmistajan pitää luokitella voimanlähteensä, FIA on asettanut Hondan takarajaksi helmikuun 28. päivän.
Tämä johtuu siitä, että nykyisten valmistajien piti luokitella voimanlähteensä samana päivänä viime vuonna.