F1-pomolta hämmentävä ulostulo – kerskuu, miten ei saanut koronaa ”vaarapesäkkeestä”

10.10581630b
/All Over Press
Julkaistu 21.03.2020 22:06
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Kuten lähes koko muu urheilumaailma, myös F1-sarja on tällä hetkellä pysähdyksissä koronaviruspandemian takia. F1:sten uuden kauden piti alkaa Australian Melbournessa, jonne tallit ehtivät kokoontua. Kisa peruttiin kuitenkin loppuhetkillä. Päätös herättää yhä vastarintaa sarjan sisältä.

F1-kauden piti alkaa 13.-15. maaliskuuta. Aivan kisaviikonlopun alla F1 ilmoitti, ettei Australian GP:tä ajeta. Päätös tehtiin sen jälkeen kun yksi McLarenin työntekijöistä oli saanut koronatartunnan. 

Ratkaisu ei saanut yksimielistä kannatusta talleilta. Autosportin mukaan Red Bull, sen sisartiimi AlphaTauri ja Racing Point olivat ajamisen kannalla.

Päätös herättää yhä närää sarjan sisällä. 

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko puhui Australian GP:n käänteistä itävaltalaisen OE24:n haastattelussa.

Markolta kysyttiin, että matkustiko hän todella Melbourneen.

– Kyllä, olin siellä täydet 14 tuntia. Laskeuduin perjantaina, eli päivänä, jolloin he peruuttivat kisan. Sitten lensin heti takaisin – koronan yhden punaisen pisteen, Dubain kautta, missä oli valtava määrä ihmisiä eri maista, tungettuna yhteen suljettuun tilaan. Jos et sieltä saa sitä, niin en tiedä mistä muualtakaan, Marko uhosi.

74-vuotiaana Marko kuuluu koronaviruksen riskiryhmään. Turhautumistaan hän purkaa omien sanojensa mukaan ”metsässä moottorisahalla”.

Värikkäistä kommenteistaan tutun Markon mukaan F1:n olisi pitänyt ajaa Australiassa.

– Toivoin, että F1 olisi voinut lähettää viestin. Melbournessa paikalliset järjestäjät ja viranomaiset olivat ajamisen kannalla.

– Luulen, että jos olisimme lähteneet radalle perjantain vapaissa harjoituksissa, suurin oma muistakin olisi seurannut meitä, Marko jatkoi.

F1 on perunut tai siirtänyt yhteensä kuutta kisaa tähän mennessä. Ensimmäinen kalenterissa oleva kisa on kesäkuun alussa järjestettävä Azerbaijanin GP.

Tuoreimmat aiheesta

F1