F1-sarjassa nähtiin tänään yksi lähtöuutinen, kun Robert Kubica ilmoitti jättävänsä Williamsin tämän kauden jälkeen. Kubican seuraajan nimi on lähes varma, kyseiselle paikalle on nousemassa kanadalainen Nicholas Latifi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Singaporen GP suorana 20.-22.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.25,
2. harjoitukset klo 15.25
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Singaporen GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Kubica kertoi varsin odotetun lähtöuutisen Singaporen GP -viikonlopun alla torstaina. Puolalaisen F1-paluu ei ole sujunut aivan toivotulla tavalla.
LUE LISÄÄ: Nyt se varmistui – Robert Kubica teki odotetun paljastuksen Williams-jatkostaan
– Pitää kuitenkin muistaa, että Kubica on tuonut Williamsin ainoan pisteen. Siinä mielessä hän on onnistunut, C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen nostaa esille positiivisen kulman.
– Mutta jos katsoo aika-ajotuloksia ja muitakin, niin vauhti ei ole ollut sillä tasolla, missä sen olisi pitänyt olla. Totta kai Williamsin pitää tehdä kovia ratkaisuja, vaikka Kubica toikin rahaa mukanaan. Latifilta sitä tulee enemmän, niin todennäköisesti liikutaan siihen suuntaan, Oikarinen jatkaa.
Huoli maksukuskeista
C Moren F1-selostaja Niki Juusela viittaa tietoihin, joiden mukaan tällä hetkellä F2-sarjassa ajava Latifi toisi mukanaan jopa 20 miljoonan euron tukipaketin Williamsille.
Latifi olisi täten uusi maksukuljettaja F1-ympyröissä. Hän ei ole kuitenkaan ainut, sillä hyvä esimerkki on Racingin Pointilla ajava toinen kanadalainen, Lance Stroll.
– Toisen isä (Lawrence Stroll) osti tallin ja en olisi yhtään ihmeissään, jos Latifin isä (Michael Latifi) sijoittaisi vähän enemmän talliin. Nyt hän on ollut McLarenin taustalla, Oikarinen puhuu esimerkeistä.
– Näiden tukijoiden ja pakettien rooli tuntuu vain kasvavan. Nyt ei osteta enää pelkästään tallipaikkaa, vaan ostetaan koko talli taustalle, Oikarinen jatkaa maksukuskeista.
– Mun mielestä tämä on huolestuttava suunta. Vaikka siellä olisi 10 parasta kuljettajaa, niin laji ei kestä pitkässä juoksussa sitä, että tämä trendi on kasvava. Enemmän ja enemmän tulee tämmöisiä kuljettajia, Juusela nostaa ison kohdan esille.
Oikarinen myöntää maksukuskien ongelmapuolen, mutta muistuttaa, että ilmiö ei ole mitenkään uusi.
– Olisihan se mukavaa, jos täällä olisi maailman 20 parasta kuljettajaa, ja ei olisi niin väliä sillä rahatukulla, minkä kuski tuo mukanaan, Oikarinen nyökyttelee.
Miten jatko, Robert?
Tänään poistumisilmoituksensa tehnyt Kubica palasi F1-sarjaan lähemmäs kymmenen vuoden tauon jälkeen. Puolalaisen ajamista on vaikeuttanut muun muassa aiempi rallionnettomuus, jonka myötä hänen toisen käden toimintakyky heikkeni normaalista.
Kubica on tuonut Williamsille ainoan pisteen, mutta itse vauhdissa hän on jäänyt jatkuvasti tallikaverinsa George Russellin jalkoihin.
Entä jatko? Mihin Kubica nyt suuntaa?
– Pitää muistaa, että hänellä on hyvät suhteet esimerkiksi BMW:n puolelle, kun hän on heidän entinen kuljettaja, Oikarinen nostaa esille.
– Miksei DTM voisi olla yksi vaihtoehto. Esimerkiksi Audi on puhunut siitä, että he voivat jutella kaikkien kanssa.
– Kyllä hänelle niitä ajohommia löytyy, ihan varmasti, Oikarinen uskoo.