F1:ssä viime sunnuntain Saudi-Arabian GP:n voittotaistelu käytiin Ferrarin Charles Leclercin ja Red Bullin Max Verstappenin välillä. Verstappen veti pidemmän korren ja nappasi kauden ensimmäisen voittonsa. Verstappenin ja Leclercin kissa ja hiiri -leikki on kuitenkin puhututtanut kisan jälkeen.
Voittotaistelu huipentui kisan loppuhetkillä, kun Verstappen nousi aivan kärjessä ajaneen Leclercin kantaan. Verstappen pääsi avattavan takasiiven avulla Leclercin edelle, kunnes monacolainen kuittasi ohituksen.
Kuohuttavimmat vaiheet nähtiin, kun kumpikaan kuljettajista ei halunnut lähteä Saudi-Arabian radan pitkälle pääsuoralle ensimmäisenä. Verstappen ja Leclerc alkoivat hidastelemaan niin sanotun DRS-viivan kohdalla. Viivalla oleva ero määrittää sen, että saako takana ajava kuski avata takasiiven seuraavalla pitkällä suoralla.
Keskinäinen osuma oli lähellä, kun molemmat kuskit lukitsivat jarrunsa.
F1-lehdistökatsaus: Italiassa järjestellään jo tilaa palkintokaappiin – Max Verstappenin voitosta jäi itämään Ferrarin jättimenestyksen siemen
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner toivoo, että asiaan puututaan.
– DRS on niin voimakas apukeino, että se johtaa tuollaiseen kissa ja hiiri -leikkiin, missä kuljettajat tahallaan hidastavat ennen suoralle lähtöä. Ehkä viivan paikkaa pitää muuttaa tai asialle pitää tehdä jotain tulevaisuudessa. Koska ei tuollaista halua nähdä, Horner totesi.
Samanlainen ”leikki” käytiin jo viime vuonna, kun Verstappen taisteli Saudi-Arabian GP:n voitosta Mercedeksen Lewis Hamiltonia vastaan. Tuolloin kuskit osuivat yhteen ja soppa oli valmis.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ei ole harmissaan ylimääräisestä jarrukikkailusta. Hän on Hornerin kanssa eri kannoilla.
– Mielestäni nykyautot tarjoavat juuri sitä, mitä F1 on halunnut.
– Kisoissa nähdään hienoja ohituksia. DRS:ssä on voimaa, mutta se tarjoaa hyvän show’n. Tuota oli viihdyttävää katsella, Wolff totesi, viitaten sunnuntain F1-kisan voittotaisteluun.
Aston Martinin tallipäällikön Otmar Szafnauerin mukaan F1:n on syytä muuttaa DRS:ää eli avattavaa takasiipeä niin, että se sopii paremmin nykyautoille.
– Nyt edellä ajavaa autoa on helpompi seurata. Aiemmin seuraaminen oli vaikeampaa ja DRS:n vaikutuksia pystyi kontrolloimaan. Muutoksiin pitää pystyä reagoimaan, Szafnauer mietti.