FIA vahvisti keskiviikkona, että huhtikuun 19. päivälle suunniteltu Kiinan F1-osakilpailu on peruttu koronavirusepidemian vuoksi.
Kilpailun perumisesta liikkui huhua jo varsin pitkään, mutta F1 ei tunnetusti peru osakilpailujaan kuin erityisen painavista syistä.
Tällä kertaa edessä oli kiistatta sellainen. Koronavirus on lähtenyt leviämään vain 800 kilometrin päästä Shanghain F1-näyttämöstä, ja siihen on sairastunut maailmanlaajuisesti jo yli 45 000 ihmistä. Valtaosa, itse asiassa lähes kaikki tartunnat on todettu Kiinassa.
FIAn päätös tuli yhdeksän viikkoa ennen GP-viikonlopun alkua.
– Sinne on varattu hotellit ja lentoliput, on järjestelty vaarallisten aineiden kuljetukset, bensojen rahdit. Rengasvalmistaja on järjestänyt renkaita. Aika paljon siinä on tehty jo työtä, että Kiinan GP toteutuisi, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen listaa.
F1:n moottoriurheilupomon Ross Brawnin mukaan laivarahtien oli tarkoitus lähteä Kiinaan tällä viikolla. Todennäköistä on, että päätös tehtiin ennen laivojen lähtöä, mutta Brawnin viikko sitten antamien lausuntojen mukaan ei olisi katastrofi, mikäli laivat joutuisivat kääntymään ympäri.
Kriittisempänä määräaikana päätökselle Brawn piti sitä, kun ensimmäiset FIAn työntekijät matkustavat Kiinaan valmistelemaan rataa. Tämän piti tapahtua kahden viikon kuluttua.
– Osa tavaroista, jotka ovat mahdollisesti lähteneet laivarahdilla sinne, saattaa käydä Kiinassa ja tulla sitten takaisin. Osa tavaroista, jotka on hankittu paikan päältä, jää odottamaan ensi vuotta. (Kisaan varattuja) renkaita käytetään ehkä sitten myöhemmissä kisoissa, ja se helpottaa vähän rengasvalmistajan urakkaa, Oikarinen sanoo.
FIAn päätöksen johdosta F1-kalenteriin tulee huhtikuulle kolmen tyhjän viikonlopun mittainen lovi. Vietnamin GP ajetaan 5. huhtikuuta ja Hollannin GP 3. toukokuuta. Tästä koituu Oikarisen mukaan talleille sekä hyötyjä että haittoja.
– Hyötyä siinä mielessä, että esimerkiksi moottoriyksiköiden elämä helpottuu yhden GP:n osalta. Logistiikka helpottuu: sen sijaan, että mentäisiin käymään Kiinassa, tullaankin Eurooppaan. Jää enemmän aikaa. Osa tavaroista on mahdollista palauttaa tehtaalle ja tutkia siellä.
– Aika ison määrän lisätyötä se tällä hetkellä aiheuttaa, koska kaikki on tehty normaalia kalenteria varten. Nyt joudutaan tekemään suunnitelmia uusiksi; varaamaan lentoja, varaamaan rahtia. Tiimien työmäärä lisääntyy.
Kiinan GP:tä yritetään vielä mahduttaa myöhäisempään ajankohtaan.
Tämä on toki enemmän kuin ymmärrettävää, sillä maa, jonka asukasluku lähentelee puoltatoista miljardia, on F1:n silmin yksi kauden merkittävimmistä markkinoista. 22 osakilpailun laajuinen kalenteri tekee kuitenkin uudelleensijoittamisesta todella vaikeaa.
Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty sitä, että Kiinan GP ajettaisiin marraskuussa Brasilian GP:n ja Abu Dhabin GP:n välissä. Tämä toki vaatisi sitä, että kauden päätösosakilpailua siirrettäisiin viikolla tai kahdella eteenpäin. Tällä hetkellä Abu Dhabin GP on merkattu marraskuun 29. päivälle.
– Totta kai se aiheuttaisi aika isoja haasteita, että välissä pitäisi käydä yksi lentokisa. Se olisi aika iso haaste tiimeille ja kaikille, jotka siihen osallistuvat. En tiedä, miten esimerkiksi tv-tekniikka taipuisi tällaiseen. Siellä on monta muutakin asiaa kuin vain tiimien asiat, jotka joudutaan huomioimaan, Oikarinen kommentoi edellä esitettyä vaihtoehtoa.
Jos talleja ajatellaan, ne tuskin ovat kovinkaan innokkaita pidentämään kautta tällä tavalla. Se kun tarkoittaisi samalla sitä, että talvikausi lyhenee, ja ensi talvi on tehtailla jo valmiiksi työntäyteinen, sillä kaudella 2021 odottaa lajin lähihistorian suurin tekninen mullistus.
– Sen lisäksi talleissa on jo suunniteltu pitkään ihmisten lomia ja muita. Nekin menisivät uusiksi. On monta muuttujaa, minkä takia tiimit eivät varmasti haluaisi sitä muutosta tehdä.