F1-sarjan häntäpäähän juuttuneen Aston Martinin uusi takasiipi on herättänyt sääntökeskustelun Unkarin GP:n ratavarikolla.
F1-autojen takasiivet kokivat tähän kauteen tultaessa suuren muutoksen, kun aiemmin ongelmia ilmavirtauksillaan aiheuttaneet erilliset päätylevyt kiellettiin. Takasiiven elementtien on nyt oltava yhtä ja samaa osaa päätylevyjen kanssa. Sen seurauksena siipien päihin on tullut kaareva, yhtenäisesti alas asti jatkuva muoto.
LUE MYÖS: Unkarin F1-viikonlopun sääennuste ajoi tallit piiloistaan – Ferrari avasi nopeimpana
Viime vuosina päätylevyt ovat muodostaneet ilmavirtaan pyörteitä, jotka ovat tehneet perässä ajaneen lähelle tulemisen mahdottomaksi ja tätä kautta vaikeuttaneet ohittamista. Juuri tämän kitkeminen oli sääntömuutoksen tärkein tavoite.
Aston Martin näyttää pystyneen kiertämään sääntötulkintaa. Sen Unkarissa esitelty uusi takasiipi näyttää hyvin paljon viime kauden vastaavalta sen ylös nousevien päätyjen ansiosta. Tästä huolimatta osa vaikuttaa yhteneväiseltä, ja siihen on onnistuttu sijoittamaan myös säännöissä vaadittu kaarevuus ikään kuin rullaamalla kulma mutkalle.
Kansainvälinen autoliitto FIA on hyväksynyt osan, mikä on edellytyksenä sen kisakäyttöön tuomiselle, mutta liittoo saattaa kuitenkin muuttaa sääntökirjaustaan siitä paljastuneen porsaanreiän takia. Siihen asti Aston Martin pystyy vielä hyödyntämään mahdollisesti saavuttamaansa kilpailuetua.