F1-toimittajan tiedot: tallipomo maksoi satoja miljoonia euroja syöneestä epäonnistumisesta työpaikallaan

16.1.49591858
imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 30.03.2021 06:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Renault'n F1-talli kilpailee tällä kaudella ensimmäistä kertaa vuosiin ilman tallipäällikkö Cyril Abiteboulia.

LUE MYÖS: Bahrainin GP:n topit ja flopit: F1-kohukuski on nyt täysin väärässä paikassa – Lewis Hamilton teki erikoisen ihmeen

LUE MYÖS: Nolo ulosajo F1-debyytissä veti kohutun venäläistulokkaan nöyräksi – kostautuiko liika näyttämisen halu?

Abiteboul sai lähteä talvikaudella tehtävästä, jota hän oli hoitanut yhtämittaisesti vuodesta 2015 lähtien. Renault palasi F1-sarjaan tehdastallina kaudelle 2016.

Abiteboulin lähtöä pidettiin yllättävänä, sillä alun perin hänen ajateltiin siirtyvän yhtiössä toisiin tehtäviin Alpine-brändin alaisuuteen. Kun tieto Abiteboulin lähdöstä tuli, ilmassa oli yksi kysymys: lähtikö hän vapaaehtoisesti vai pakotettiinko hänet?

Sky Sportsin Ted Kravitzin tietojen mukaan Abiteboul sai lähteä, koska Renault'n tulokset eivät viime vuonna olleet toivotulla tasolla. Planet F1 -sivuston mukaan Kravitz kertoi tiedoistaan Sky Sportsin lähetyksessä Bahrainista.

– Viime kauden lopulla luulimme, että Cyril voisi olla siirtymässä korkeampaan asemaan, mutta tämä ei toteutunut, kun he jäivät valmistajien MM-sarjassa viidenneksi. Näyttää siltä, että Renault'n toimitusjohtaja Luca de Meo katsoi, että Abiteboulin on oltava vastuussa, Kravitz sanoi.

Renault jäi viime kaudella MM-sarjan pronssisijasta vain 21 pisteen päähän.

Renault ei ole nimittänyt Abiteboulin tilalle uutta tallipäällikköä. Alpine-nimellä kilpailevan tallin toimintaa pyörittävät Enstonen-tehtaan johtaja Marcin Budkowski ja urheilujohtaja Davide Brivio, joka liittyi talliin tammikuussa Suzukin MotoGP-tallista.

Epäonnistunut suunnitelma

Kun Renault palasi tehdastalliksi kaudella 2016, Ranskassa oli tehty kunnianhimoinen suunnitelma tallin palauttamiseksi mestaruuskantaan.

Suunnitelman piti huipentua kaudella 2021, kun sääntöjen ja autojen piti alun perin mennä uusiksi. Ajatus oli, että Renault olisi uudella aikakaudella valmis taistelemaan osakilpailuvoitoista ja maailmanmestaruuksista.

Renault on kyllä mennyt vuosi vuodelta eteenpäin, mutta talli jäi vuosien vieriessä omista tavoitteistaan. Vuonna 2016 sijoitus valmistajien MM-sarjassa oli yhdeksäs (8 pistettä), vuonna 2017 kuudes (57), vuonna 2018 neljäs (122), vuonna 2019 viides (91) ja vuonna 2020 niin ikään viides (181).

Yhdelläkään viidestä kaudesta Renault ei ole onnistunut olemaan edes paras heidän omaa voimanlähdettään käyttävä talli. Red Bull kiilasi edelle 2016–2018, kahdella viime kaudella McLaren oli parempi.

Epäonnistumisten hinta on kohonnut korkeaksi. Renault'n F1-projekti on maksanut viiden vuoden aikana useita satoja miljoonia euroja.

Tällä kaudella yksikään asiakastalli ei voi kiilata ranskalaisvalmistajan edelle, sillä asiakastalleja ei yksinkertaisesti ole, kun McLaren palasi viime kauden päätteeksi Mercedeksen asiakkaaksi.

Esteban Ocon sijoittui Bahrainin GP:ssä 13:nneksi, Fernando Alonso keskeytti.

Tuoreimmat aiheesta

F1