Vaikka nuoret suosivat ennemmin muita somekanavia, Facebookin ei tarvitse olla huolissaan valta-asemansa horjumisesta, uskoo Somecon toimitusjohtaja Minna Valtari.
Minna Valtari ei usko Facebookion suosion horjuvan kovinkaan helposti, sillä se on edelleen valtava teknologiajätti, joka panostaa vahvasti myös kehitykseen.
– Minun on vaikea nähdä, että joku pystyisi selkeästi kisaamaan heidän kanssaan ja saisi Facebookin ”kuolemaan”, Valtari sanoo Huomenta Suomessa.
Yksi Facebookin valttikorteista on Valtarin mukaan se, että heillä ei ole koskaan ollut ongelmaa kopioida muita alan toimijoita. Esimerkiksi Foursquarelta Facebookiin napattiin sijainnin merkitseminen, Snapchatilta puolestaan tarinat, jotka kopioitiin ensin Facebookin omistamaan Instagramiin, sitten Facebookiin.
– Aina kun joku keksii jotain uutta, ne lähtevät kehittämään niin sanotusti oman versionsa siitä ja ottavat haltuun sen uuden formaatin, mihin ihmiset ovat ihastuneet jossain, ja sillä tavalla onnistuneet jatkuvasti kehittymään.
Valtarin mukaan Facebook seuraa parhaillaan silmä tarkkana kiinalaisen WeChatin menestystarinaa. Pyrkimyksenä on luoda Facebookista paikka, jossa hoituu kaikki tarpeellinen aina ostosten teosta työnhakuun. Facebook toimii nyt jo monien yritysten asiakaspalvelukanavana.
– Vähän niin kuin WeChat Kiinassa, he kopioivat nyt aika paljon sieltä. Sehän on supersovellus siellä, jolla voit ostaa, varata taksin ja tilata kotiin. Sitähän he yrittävät nyt tehdä länsimaailmaan, mitä Kiinassa WeChat on tehnyt.
Jos Facebook onnistuu tavoitteessaan, Valtari uskoo, että nuoret palaavat ennen pitkää muiden somekanavien ääreltä taas Facebookin käyttäjiksi viimeistään työelämään siirryttyään.
Millaisia facebook-käyttäjiä suomalaiset ovat? Miten Facebook onnistuu pitämään käyttäjät hyppysissään? Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta.