Facebook on kertonut tuovansa Facebook Watch -suoratoistopalvelunsa saataville maailmanlaajuisesti. Palvelu julkaistiin yhtiön kotimaassa Yhdysvalloissa jo vuosi sitten.
Facebook Watch on suoratoistopalvelu, jonka sisältö koostuu Netflix-sarjojen kaltaisista ohjelmista, talk show -tyylisestä sisällöstä, mutta ainakin Yhdysvalloissa sen kautta on voinut katsoa myös urheilua. Facebook-kaverit ovat tietysti myös läsnä: palvelu osaa suositella ohjelmia sen perusteella, mitä kaverilistan kontaktit ovat itse katsoneet.
Facebookin mukaan tarkoituksena on tarjota maailmanlaajuinen vaihtoehto YouTubelle. Osana palvelua tarjotaan sisällöntuottajille myös mahdollisuuksia ansaita videoillaan, minkä lisäksi saatavilla on työkaluja, joiden avulla voi seurata esimerkiksi oman sisältönsä katsojamääriä. Facebook Watch tarjoaa myös mainoskatkojen omaisen mahdollisuuden mainostaa sisällön yhteydessä.
Yhdysvalloissa suosituimmiksi Watch-sarjoiksi ovat toistaiseksi nousseet Suomessa suhteellisen tuntemattomat Red Table Talk ja Huda Boss, jotka molemmat ovat keskusteluohjelman kaltaisia. Facebookin mukaan yli 50 miljoonaa ihmistä käyttää Watch-palvelua vähintään kerran kuukaudessa.
Facebook aikoo panostaa suoratoistopalveluunsa kahden miljardin dollarin edestä seuraavien vuosien aikana. Palvelu lanseerataan maailmanlaajuisesti lähiaikoina.